donderdag 23 mei 2019
Noodzakelijke klimaatmaatregelen
Wie zijn/haar oren dezer dagen openhoudt, weet het alvast wel. ‘De
noodzakelijke en dringende klimaatmaatregelen’ worden door de meeste niet-groene
partijen in de kiem gesmoord. Van extreem-links tot extreem-rechts, op de
Groenen na, wordt wat goed en nodig is voor het klimaat met allerhande
drogredenen van de tafel geveegd. Zo wordt het voorstel van de zogenaamde
‘vliegtaks’ al onmiddellijk uit de lucht geschoten. Een frontvrouw van de N-VA
argumenteerde dat we ‘de hardwerkende Vlaming toch niet zijn vliegvakantie,
eens per jaar, gaan afpakken’. En dus laten we iedereen het te goedkope vliegen
van sommigen maar financieel bijpassen in plaats van de vakantieganger enkele
euro’s te laten opleggen. Ander voorbeeld: de
pakweg meer dan 400.000 salariswagens – maak het onderscheid met
bedrijfswagens – die elke dag mee verantwoordelijk zijn voor het ‘fileleed’.
Tussen haakjes: kunnen we haast stoppen met de overkwalificatie van deze
benaming alsook van o.a. ‘verkeerschaos’ en ‘sneeuwellende’? Van kwalitatieve
taaldevalutatie gesproken. Als aanschuiven in een
comfortabele auto (lekker verwarmd, favoriete muziek op de achtergrond, GSM en
koffiebekertje binnen handbereik) al ‘leed' veroorzaakt, dan rijst de vraag
welke woorden er nog gebruikt kunnen worden om échte ellende aan te duiden. Die
van verkeersslachtoffers of asielzoekers bijvoorbeeld. Tragedie? Ramp? Het
fileleed, dus, aanpakken door het afschaffen van de salariswagens, daar zijn
andere partijen niet moedig genoeg voor. Willen we eindelijk eens alle
werknemers met (uitsluitend) euro’s in plaats van auto’ verlonen? Andere
maatregel om de files op te lossen: het rekeningrijden. Afgevoerd wegens het
zogenaamd ontbreken van een ‘draagvlak bij de bevolking’. Perfecte drogreden.
Heeft iemand ooit een ‘draagvlakberekening’ gemaakt? Laten we het maar op een
gebrek aan politieke moed houden. Overigens was en is er ook geen draagvlak
voor het verhogen van de pensioenleeftijd. Vreemd dat deze maatregel dan toch
zonder blikken of blozen werd ingevoerd. De aangekondigde ‘betonstop’ om de
verrommeling van het Vlaamse landschap eindelijk aan te pakken wordt ook al op
de lange baan geschoven. Idem voor de Vlaamse boskaart. En nog voor ik goed en
wel kon juichen voor het statiegeld op drankverpakkingen schoot de N-VA ook
deze milieumaatregel aan flarden. Het anti-groene beleid van de uittredende
regering(en) steekt schril af tegen de verhoging van de tarieven voor het
openbaar vervoer en de elektriciteit. Die verhogingen werden verkocht als noodzakelijke
hervormingen. Terwijl wat echt nodig is, niet wordt gedaan. Kan u nog volgen?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten