woensdag 12 juni 2019

Peumans


Of ik sympathie heb voor een N-VA-er? Onmogelijk. Of toch? Bij de figuur van Jan Peumans komt het alleszins in de buurt. Daarvoor hoefde ik niet eens zijn biografie te lezen. Het boek van zijn zoon Wim, getiteld ‘Jan Peumans. Een zachte anarchist’, bevestigde mijn respect voor deze politicus. Als Vlaams-nationalist is hij een Walloniëliefhebber. Meermaals spreekt hij zijn liefde voor het Franstalige landsgedeelte uit. Hij wordt dan ook bestempeld als een ‘notoir dwarsligger’. Een Einzelgänger en tegelijk een loyaal partijsoldaat. Iemand die openlijk zijn gedacht zegt, ook al doet dat De Wever en andere partijgenoten de wenkbrauwen fronsen. Maar nooit overwoog hij van politiek kamp te wisselen. Geen moment kwam de gedachte in hem om de deur van de Vlaamse Beweging achter zich te sluiten. Hij kwam dan ook uit een Vlaamsgezind nest, dat in de oorlog de kant van de bezetter koos, en daar de gevolgen van droeg. Als jongeling werd hij lid van de Volksunie. En toen de Volksunie uiteenspatte in een linkse partij ID 21 die uitmondde in het links-liberale Spirit en een rechtse partij N-VA sloot Peumans zich aan bij de rechtervleugel. Gezien zijn verleden ‘als marxist en milieuactivist’ had de keuze anders kunnen zijn, maar het toont de vastberadenheid van een als kind door de oorlog getekende flamingant. Hij is geen vendelzwaaier en weet zichzelf aan de linkerkant van de N-VA die zich openlijk stoort aan populistische uitspraken of tweets van bijvoorbeeld Theo Francken. Hij schurkt zich niet aan tegen het Vlaams Belang dat hij evenzeer veracht zoals progressieven dat doen. Na het lezen van zijn biografie blijf ik evenwel met een dubbel gevoel achter. Ik moet denken aan wijlen eerste minister Wilfried Martens die na zijn politieke carrière bekende dat hij ‘soms moeite moest doen om niet te applaudisseren voor de Groenen in het parlement’. Ik verdenk Peumans van hetzelfde. Zijn zoon Wim, auteur van de biografie, heeft de Vlaamsgezinde traditie in zijn familie doorbroken en is lid van Groen. Hij verdient hiervoor mijn felicitaties, evenals voor zijn boek dat zijn vaders politieke leven grondig en boeiend belicht.     

Geen opmerkingen: