vrijdag 5 februari 2010

Een Groen!e Welkom







Wat het organiseren van nieuwjaarsrecepties betreft, moeten we met Groen!Open Herentals lang niet blozen. Wel integendeel, de laatste jaren hebben ruimschoots bewezen dat we ‘inhoudelijk’ een sterke partij zijn. Drank en hapjes à volonté. Het waren dan ook de groene vrouwen die telkens het voortouw namen en voor een vlekkeloze organisatie zorgden. De prachtige locaties in hartje Herentals, met name de tuinzaal van zaal ’t Hof en – vorig jaar – de Lakenhal stonden garant voor een extra feestelijke toets. Daardoor was het dit jaar moeilijk om onze feestreputatie even hoog te houden. Meer nog, het was onbegonnen werk want op een – door de mannen – onbewaakt vergadermoment werd beslist de ganse organisatie van de nieuwjaarsreceptie 2010 in de schoenen van de heren te schuiven. Groenen staan immers bekend om hun roldoorbrekende standpunten. Toen er ook nog eens beslist werd om onze receptie in deelgemeente Noorderwijk te laten plaatsvinden, kon ik niet anders dan me aangesproken voelen. Het angstzweet brak uit bij de gedachte dat deze feestelijke happening op een sisser zou uitdraaien. We speelden ietwat op zeker door het niet al te grote café Welkom te reserveren. Maar dan nog, een quasi lege kroeg zou niet minder dan een afgang voor de partij in het algemeen en voor mij in het bijzonder betekenen. Te meer daar de Noorderwijkse bruine kroeg met zijn creatieve uitbater the place to be is om reclame te maken voor de partij, of net niet. Ik besloot zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten en met een pakketje uitnodigingen een fietstocht te beginnen naar leden en sympathisanten in het dorp. En het moet gezegd: hoewel velen wellicht oprecht om uiteenlopende redenen niet konden/wensten aanwezig te zijn, allen voelden ze zich vereerd en staken ze hun sympathie voor Groen! niet weg. Met andere woorden: de Nieuwjaarsreceptie was geslaagd nog voor ze begonnen was. De gedachte dat verpreid over het Noorderwijkse plattelandsgrondgebied heel wat gelijkgezinden huisden deed weer maar eens goed aan het hart. Dat gevoel had ik de ganse zondagmiddag toen ik vaststelde dat café Welkom afgeladen vol zat met groene leden en sympathisanten. Vanuit Noorderwijk en Morkhoven en van over het water (i.c. Herentals over het Albertkanaal) kwamen ze afgezakt. De cafébaas en de andere toevallige klanten konden hun ogen niet geloven. En ook ik zag dat het goed was. Er werd gekeuveld en gespeecht. Ik bestelde de speciaal gemaakte groene soep (met Orval!) en dronk vervolgens een blonde Bolivar van de Wereldwinkel. Het smaakte naar meer…

Geen opmerkingen: