woensdag 12 mei 2010

De stem van Stijn

Joepie, er komen weer verkiezingen aan. Alle Meurissen en andere malcontenten ten spijt, politieke verkiezingen zijn de hoogmis van de democratie. Onze aarde kent vele landen waarvan de inwoners een gat in de lucht zouden springen wanneer ze aan de democratie zouden mogen deelnemen. Miljoenen mensen gaan vandaag nog altijd gebukt onder een dictatoriaal regime en mogen - in het beste geval - alleen deelnemen aan schijnverkiezingen. Hola, hoor ik hier en daar, en steeds meer, wij leven toch ook maar in een schijndemocratie. En dan komen ongenuanceerde uitspraken naar boven: voor wie we ook kiezen, het zijn toch allemaal dezelfden. Of: het zijn allemaal ruziemakers. Of zakkenvullers. Tja. Voor een buitenstaander lijkt het er inderdaad op. Zelfs voor Stijn Meuris. Hij is het politieke spel beu. En ik kan hem begrijpen. Stijn en ik zijn van dezelfde generatie. Rebels opgegroeid met de new wave. Allebei een donker kantje. Trappen tegen de schenen van het establishment. Hij is beter in muziek dan ik. En in astronomie. Maar ik ben beter in politiek (denk ik). Want Stijn wil (voorlopig?) niet meer gaan stemmen. Meer nog: hij is het symbool van de burgerlijke ongehoorzaamheid. Blijf thuis in plaats van te gaan stemmen. Nogmaals: ik begrijp hem. Maar, beste Stijn, wat bereik je hiermee? Je doet me denken aan de rechtse radicalen in dit land: hard roepen dat er een oplossing voor dit land moet komen, vervolgens onhaalbare eisen stellen voor een oplossing, daarna vooral niet mee onderhandelen (of weglopen) om ten slotte te roepen dat dit land niet werkt of gedoemd is te verdwijnen (wat hun doel is!). Sorry voor de vergelijking, progressieve Stijn, maar meedoen is de boodschap. Je doet sowieso mee, want niet stemmen is ook stemmen (voor een uitslag die je vast niet wil). Je stem doet er toe. Ze is evenveel waard als elke andere stem. En ze kan mee bepalend zijn. De volgende regering zal moeten beslissen of de twee oudste kerncentrales van ons land dan toch al dan niet gesloten zullen worden. Ik wed, Stijn, dat jij daar niet ongevoelig voor bent. Want de Groenen zouden daar wel eens het verschil kunnen maken. Aan de onderhandelingstafel. Zou je daarom toch niet beter gaan stemmen?

Geen opmerkingen: