donderdag 22 september 2011

Carfree day

Gaat u bewust om met (uw) mobiliteit? U komt het eenvoudig te weten. Bent u er niet van op de hoogte dat we in de Week van de Mobiliteit vertoeven en is het u ontgaan dat er vorige zondag in pakweg Brussel en Antwerpen een soort ‘autoloze zondag’ plaatsvond, dan geeft dat te denken. Of erger nog, trekt u er zich geen moer van aan en/of vindt u het allemaal bullshit, dan is het antwoord op de beginvraag duidelijk. Even duidelijk is het wanneer u goed op de hoogte bent van de Week van de Mobiliteit en wanneer u zelfs weet dat vandaag, 22 september, uitgeroepen is tot Europees – en zelfs wereldwijd – autovrije dag. Op deze World Carfree Day zijn er tal van initiatieven en nog meer schuchtere pogingen om iedereen aan te moedigen de auto te laten staan en te kiezen voor duurzame mobiliteit. Helaas heb ik er al fietsend op mijn woon-werk-traject niets van gemerkt. Toch heb ik reden tot blijdschap. Ik heb het weer overleefd. Een huisvuilwagen stopte om mij te laten oversteken. Met een vriendelijk handgebaar dankte ik de chauffeur, tot plots… een personenwagen de huisvuilwagen tegen hoge snelheid inhaalde en mijn voorwiel op een haar na miste. Gelukkig kwam ik met de schrik vrij… maar was deze autovrije dag allerminst een schrikvrije dag.

Geen opmerkingen: