maandag 22 juli 2019

Drive-inwoning


Mijn neef uit Nederland en zijn echtgenote verkopen hun huis in Helmond. Los van de dubbele alliteratie in de vorige zin is het stekje dat ze verlaten een drive-inwoning. De naam van deze woonvorm wordt voornamelijk in Nederland gebruikt. Volgens Wikipedia noemen wij, Vlamingen, het een bel-etagewoning. Maar het hoeft niet te verwonderen dat dit geen belletje doet rinkelen. Een drive-inwoning is in werkelijkheid een eengezinswoning, in rij aan mekaar gebouwd, met de specificiteit dat de garage zich op het gelijkvloers bevindt en het woongedeelte op de eerste verdieping. Het ziet er uit als een betonnen appartementsblok met slechts enkele woonlagen. De auto woont onderaan, de mens boven. Een soort kangoeroewoning als het ware. Zoals de bejaarde het comfort krijgt om beneden te blijven, krijgt de wagen de beste plek. Op familiebezoek heb ik zelf gezien hoe mijn neef met eega en klein kind zich zijdelings langs de auto wurmden om via een steile en niet ongevaarlijke trap eindelijk hun leefruimte te bereiken. Hoe gek kan je het bedenken. Een architecturale woonvorm van diep in de vorige eeuw die de rode loper uitrolde voor Koning Auto. En hoewel mijn Nederlandse familie nog jong is en goed ter been willen ze op de begane grond gaan wonen. En of ze gelijk hebben. Beter laat dan nooit, dacht ik zo. Tot ik bij mezelf dacht dat ik zelf al bijna 30 jaar in een ‘auto-huis’ woon. Samen met mijn vrouw ben ik al zo lang eigenaar van een zogenaamde splitlevelwoning. De benaming is veel minder bekend dan het uitzicht van de bouwstijl. Officieel heet het een huis te zijn waarbij de vloeren een halve verdiepingshoogte van elkaar verspringen. In de praktijk zie je veel gelijkaardige huizen waarbij naast de gelijkvloerse garage de woning, hoger gelegen en met een trap, te bereiken valt. Boven de garage bevinden zich meestal één of meerdere slaapkamers. Zo is het ook bij ons. Weliswaar hebben wij de auto al lang de garagedeur gewezen en blijft hij dag en nacht, winter en zomer, buiten op de oprit. Zo hebben we bijkomende bergruimte en mensencomfort in het huis gecreëerd. Kwestie van de woonprioriteiten te herschikken volgens onze auto-logica. En ik hoop dan mijn Nederlandse neef snel een leuk mensenhuis vind.

Geen opmerkingen: