maandag 8 juli 2019

Zatte nonkel


Ik zal het maar meteen toegeven: ook ik heb me al wel eens als een zatte nonkel gedragen. Eigenlijk best veel, maar dat was in mijn jeugdige jaren en toen was ik nog geen nonkel. Nu, op gevorderde leeftijd, bezondig ik mij nog welgeteld één keer per jaar aan overmatig alcoholgebruik. Op het buurtfeest in mijn eigen straat waggel ik dan na een sociale verbroedering huiswaarts en realiseer ik nog niet dat deze overdaad de volgende dag cash zal moeten betaald worden met een fikse kater. Het klinkt allemaal nog onschuldig en dat is het ook. Bovendien blijft de auto op stal omdat het om een thuiswedstrijd gaat. Overigens heb ik alcohol achter het stuur al heel lang afgezworen. Meestal gaan mijn vrouw en ik per fiets naar een feestje. Voor verre bestemmingen is mijn echtgenote steevast Bob. Al heb ik ook dan – zoals reeds aangegeven – nog tegenwoordigheid van geest. Gewoonlijk drink ik mijn Trappist of Tripel ’s avonds in de zetel. Daarom noemt mijn vrouw mij een ‘Thuisdrinker’ of zelfs een ‘Keukendrinker’ wanneer ze me bij het inschenken al een flinke teug ziet nemen. Het etiket ‘Zatte Nonkel’ laat ik graag aan anderen over. Geert Bourgeois gebruikte de term om de toetreding van het Spaanse extreem-rechtse Vox tot dezelfde Europese fractie als de N-VA te vergoelijken. “In elke fractie heb je wel die zatte nonkel waarvoor je de andere kant opkijkt”, stelde Bourgeois zalvend. In het geval van Vox wel een gevaarlijke nonkel. Vox-politici huiveren van feminisme en zijn in de overtuiging dat vrouwen in Spanje niet gediscrimineerd worden. Volgens de partij zouden de duizenden klachten van vrouwen die partnergeweld aangeven verzonnen zijn en is het de hoogste tijd om mannen in bescherming te nemen. Vox ziet heil in een machocultuur met een traditioneel rolpatroon binnen het gezin. Naast anti-feministisch is de partij anti-migratie, anti-islam en homofoob. En aanhangers van de gewezen dictator Franco. Dichter bij huis gedroeg kersvers voorzitter van het Vlaams Parlement Kris Van Dijck (N-VA) zich zopas als een zatte nonkel. In zijn eigen gemeente Dessel – en dus vlak bij huis – reed de burgemeester met 1,42 promille in het bloed een aanhangwagen aan. Tja, daar heb je weer die zatte nonkel in elke partij. Vooral bij de N-VA lusten ze er wel, euh, pap van. Denken we maar aan de Antwerpse schepen Ludo Van Campenhout die op dit eigenste moment nota bene in India vertoeft om te ‘herbronnen’ na eerder mislukte ontwenningskuren. En, last but not least, heeft de N-VA zelfs een ‘zatte tante’ in haar rangen. Liesbeth Homans draagt een aardige reputatie mee. Op haar eerste dag als nieuwbakken eerste vrouwelijke Vlaamse minister-president noemde ze de Belgische vlag zowaar een vod. En dan had ze naar verluidt nog niet eens gedronken… Ik blijf lekker thuis en drink als groene straks maar eens een biobiertje. De Gageleer staat alvast koud.

Geen opmerkingen: