vrijdag 19 oktober 2007

(G)een extra rijstrook op de E313

Ik prijs me gelukkig dat ik op weg van en naar het werk alleen met de E313-snelweg geconfronteerd word wanneer ik er via de brug overheen rijd. Uit mijn ooghoek kijk ik ’s morgens meewarig naar beneden en steeds vaker zie ik dan ter hoogte van Herentals-Olen een file richting Antwerpen. Het fileleed ondervind ikzelf zeer tot mijn tevredenheid maar enkele keren per jaar. Op weg naar een vergadering in Hoboken had ik vanochtend helaas prijs. Het weer zat nochtans mee en ter hoogte van Grobbendonk wees alles nog op een vlotte rit. Even verder was de pret voorbij. Om kort te gaan, de tocht van Herentals tot Hoboken duurde anderhalf uur. Om mijn geweten te sussen om niet deelachtig te zijn aan de schuld van de file had ik een collega aan boord. Bovendien was mijn bestemming ook al geen lachertje om via het openbaar vervoer te bereiken. Of er nu 2 rijvakken waren (tot de aansluiting E34 vanuit Eindhoven) of 3 (na de aansluiting), alles zat potdicht. Op dat eigenste moment pleitten de automobilistenvereniging Touring en Voka voor een extra rijstrook op de E313. Dat deze rijstrook alleen uiterst rechts kan aangelegd worden, verklaart wellicht de hardnekkige steun van o.a. Vlaams Belang en Lijst Dedecker. Zij blijven zweren bij de betonnen logica, daar waar je niet eens een verkeersdeskundige moet zijn om te voorspellen dat meer wegen (nog) meer verkeer aanzuigen met volledige verzadiging op korte tijd tot gevolg. Wil men eindelijk eens proberen het probleem (té veel auto’s) bij de wortel aan te pakken? Voorwaar niet eenvoudig, maar als men dàt zelfs niet als het probleem ziet, dan vrees ik dat een oplossing niet voor binnenkort is.

Geen opmerkingen: