maandag 21 april 2008

Ecofeesten in kamp C

Gisteren was het 20 april. Niet zomaar een gewone dag voor mij. Het is de verjaardag van Hitler en mijn schoonmoeder (nee, zoek er verder niets achter). Het is mijn huwelijksverjaardag. En het is de Dag van de Aarde. Sta me toe om redenen van privacy alleen over dat laatste uit te wijden. Ik heb de Dag van de Aarde op passende wijze gevierd. Onder een deugddoende voorjaarszon fietsten we naar het ‘Ecofeestival’ dat plaatsvond in kamp C te Oosterwijk-Westerlo. Dit voormalige militair domein is door de Provinciale Overheid omgevormd tot een centrum voor Duurzaam Bouwen. Je kan er dagelijks terecht voor praktische informatie voor het bouwen van een milieuvriendelijke woning of ecologische toepassingen voor je stulpje. Op termijn zullen er modelwoningen te kijk staan. Hoewel provinciaal deputé Ludo Helsen (voor CD&V en tegen bloot van Boon) de politieke pluimen op de hoed steekt, zijn het de Groenen die de drijvende motor achter de totstandkoming van dit unieke initiatief zijn geweest. Ik weet wel, eigen lof stinkt, maar de waarheid heeft haar rechten, en één en ander kan nagetrokken worden. Voor de burger heeft dit geen belang, zolang hij maar de weg naar kamp C vindt. En dat was gisteren dus het geval. Tal van standhouders zetten hun beste biologische en/of ecologische beentje voor. Van zonnepanelen, hogerendementsketels, regenwaterrecuperatie etc. werden alle geheimen ontsluierd. Ethisch bankieren, rijden op ppo, je kwam het allemaal te weten. Biologisch ijs voor kindje, biologisch bier voor papa, kinder- en volwassenenanimatie met een optreden van Gorki als top of the bill. Kortom, deze groene rakker voelde zich hier als de vis in het water. Zeker ook omdat je op zo’n dag toch heel wat geestesverwanten tegen het lijf loopt. En anderen van wie je stiekem hoopt dat ze ook ‘groen’ zijn omdat je ze hier tegenkomt. Vooraleer ik tevreden huiswaarts keerde, viel er toch kritiek te noteren. Het was mij al opgevallen dat enkele ‘vaste’ biomarktkramers niet aanwezig waren. Geen biobakker, geen bioslager, geen biogroentenzaak om maar enkele handelaars te noemen die wel aanwezig zijn wanneer plaatselijke groepen van Groen! een biomarkt organiseren. Ik vernam dat zij te veel standgeld moesten betalen. En dus kreeg ik de tip mee om toch nog maar eens een biomarkt te organiseren in Noorderwijk, hoewel dat maar op een steenworp gelegen is van kamp C. Ik zal er eens over nadenken…

1 opmerking:

Anoniem zei

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.