zaterdag 8 augustus 2009

Piraten

Zoals alles en iedereen bestendig evolueert (naar we mogen hopen), zo evolueert ook de piraat. In mijn kindertijd dobberde hij op zee, turend door een verrekijker. Hij leunde op een houten been en, waar eens een hand zat, behielp hij zich met een ijzeren haak. Hij droeg ook een ooglapje dat assorteerde met zijn zwarte piratenmuts die onveranderlijk met een doodshoofd opgevrolijkt werd. Die piratenmuts kan ook een bandana geweest zijn, al dacht ik dat die veel later door Johan Museeuw was uitgevonden. In de kindertijd van mijn kinderen heet de piraat Piet en vaart hij alle dagen uit in een scheve schuit ter hoogte van Studio 100. De piraat van mijn kinderen kan bovendien zingen en is politiek zeer geïnteresseerd. Zakelijk als deze piraat is, verdedigt hij dan ook de liberale belangen in de gemeenteraad van Lier. Een tijd geleden nog dacht ik dat de Lierse piraat de laatst overgeblevene van zijn soort was. Maar dat was buiten de Somaliërs gerekend. Zo arm als Job wisten ze van geen hout(en been) nog pijlen te maken en trokken de zee in. Ze kaapten her en der een tankschip in de Golf van Aden en de Indische Oceaan. Ik stelde mij stoere en vervaarlijk uitziende kapers voor. Dat viel flink tegen bij het zien van de tv-beelden. In plaats van boeventronies en gecostumeerde krachtpatsers zagen we sjofelgeklede Afrikaanse armoezaaiers. Ik dacht dat men zich van onderwerp had vergist en het item over de verstekelingen op weg naar de Canarische Eilanden per abuis de ether had ingestuurd. Vandaag halen er weer piraten het nieuws. Niet voor de Somalische kust, maar - enigszins vergelijkbaar - op Linkeroever. Het zou gaan om een nieuwe soort, nl. – nee, ik verzin het niet - de klimaatpiraten. Naar verluidt zijn ze verenigd in een Belgisch-Nederlands Klimaatactiekamp. Hun eerste actie betreft de verdediging van het Sint-Annabos dat dreigt te verdwijnen wanneer de Lange Wapper er komt. En in één piratenadem zouden ze ook – per fiets nota bene - nog actie voeren tegen Koning Auto in de Antwerpse binnenstad. Altijd gedacht dat een echte piraat groen moet zijn. We hebben toch een senator die Pir-eyns heet en onze Mortselse burgemeester heet toch Ingrid Pira. Voor wie dit wat vergezocht vindt, is er nog een echt bewijs. In Zweden bestaat er een echte ‘Piratenpartij’ – de Piratpartiet – die o.a. ijvert voor het recht op gratis downloaden op het internet. De partij had de wind in de zeilen bij de Europese Verkiezingen en mocht een piraat afvaardigen naar Europa. Zopas werd bekend dat hij zich zou aansluiten bij de groene fractie in Straatsburg. Want echte piraten zijn dus groen.

Geen opmerkingen: