maandag 14 november 2011

11.11.11 op 11.11.11

Het was 11.11.11 en het was 11.11.11. Dat valt maar eens om de 100 jaar voor en dus was de geldinzameling voor het goede doel er op voorhand eentje om in te lijsten. Met het beperkt organiserend dorpscomité hadden we een extra inspanning geleverd om meer vrijwilligers op de been te brengen. En met de beslissing om de huis-aan-huisinzameling te laten plaatsvinden op de (feest)dag zelf – in plaats van zoals gewoonlijk de zaterdag erna – hoopten we meer deuren te zien opengaan. En of het gewerkt heeft. De opkomst van helpers, oudgediende en nieuwe, van alle leeftijden was overdonderend en het financiële resultaat achteraf navenant. We slaagden er moeiteloos in de neerwaartse spiraal van de laatste vijf jaren te kenteren. Zelf haalde ik een toprecette op waarbij ik me afvraag of ik mijn beroepscarrière niet alsnog moet omgooien van AANkoop naar VERkoop. Met de glimlach bracht ik wenskaarten, kleurpotloden, cacaopoeder en zelfs kiemgroenten (‘zaad voor een beter klimaat’) aan de mannen en vrouwen in mijn straat en omgeving. Van hun reacties mag afgeleid worden dat ik vaste prik op hun kalender ben. “Aha, hier is hij weer”, “We hadden je verwacht”, “Wat heb je dit jaar bij?” Het zijn vaste klanten met het hart op de rechte plaats. Ik bedankte hen en - uit respect omdat ik jaar na jaar blijf rondgaan voor het Zuiden - bedankten zij mij. De zon scheen heerlijk over Noorderwijk en de enige wolkjes die er waren, lagen onder mijn voeten.


Geen opmerkingen: