vrijdag 20 december 2019

Super-de-Lux

Ticket voor U2 in Herenthout

Door mijn ziekte heb ik de laatste jaren helaas moeten afzien van muziekoptredens en festivals. Met pijn in het hart heeft deze overjaarse new waver Sinner’s Day en W-festival aan zich moeten laten voorbijgaan. Om slechts deze belangrijkste hoogmissen van de donkere jaren tachtig muziek te noemen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En dus kocht ik onlangs een ticket voor een optreden van de alternatieve rock/new wave band The Godfathers. Hun LP ‘Hit by Hit’ uit 1986 zit als één van de vele juwelen in mijn platenkast. Het nummer ‘Birth, School, Work, Death’ haalde destijds zelfs enige bekendheid bij het grote publiek. Het optreden was grandioos, nostalgisch en emotioneel. En wel om meer dan één reden. Om te beginnen omdat het een unieke vader-zoon uitstap betrof. Quinten en ik gaan dan wel samen naar het voetbal, maar naar een muziekoptreden, kom nou. Ondanks de generatiekloof die zich ook vertaalt in onze muzieksmaak zag hij The Godfathers toch wel zitten. Overigens gaat hij zelf heel geregeld naar stevige rockoptredens van overwegend jonge bands. Speciaal was bovendien de locatie, namelijk de befaamde zaal Lux in Herenthout*.  ‘De Lux’ was in de late jaren 70 en de jaren 80 de concertzaal voor topbands als – hou u vast – U2, Fischer Z, Madness, The Cure, Herman Brood, Dire Straits, Kevin Coyne, OMD, The Plasmatics, Nina Hagen Band, Siouxsie and the Banshees, Gruppo Sportivo, The Shirts, Tom Robinson Band, Bow Wow Wow, The Triffids, The Sound, The Stray Cats, John Cale, Wreckless Eric, en anderen. Ik was nog maar een tiener toen ik er vele van deze groepen aan het werk zag. Vooral bijgebleven zijn de concerten – binnen dezelfde week - van The Undertones (op woensdag 1 oktober 1980) en The Cure (op zondag 5 oktober 1980) omdat ze zo goed waren en omdat ik heb moeten smeken bij mijn ouders om er naartoe te mogen gaan. Het meest tot de verbeelding sprekende concert in het Kempense Herenthout is evenwel dat van U2. Organisator Gust Spruyt zei daarover ,, Die dag was er een anti-rakettenbetoging in Brussel en nogal wat potentiële concertgangers waren naar de hoofdstad getrokken. U2 is zelfs wat later beginnen spelen, in de hoop dat terugkerende betogers alsnog naar zaal Lux zouden afzakken. Een kaartje kostte toen 250 frank aan de kassa.'' Bono en zijn kompanen kregen toen het typische gerecht dat Gust voor alle artiesten maakte: aardappelen met stoofvlees en sla. ,,Daar hebben we nooit klachten over gekregen, zelfs Bono at zijn bord met smaak leeg'', zegt Gust. Ja, ik was op die drukke dag zowel op de anti-rakettenbetoging als bij het concert van U2. Ik zie de jonge Bono nog voor me, de zaal in vervoering brengend met hun eerste hit ‘I will follow’. En zo stond ik nu, bijna 30 jaar later, met mijn zoon aan mijn zijde, weer in zaal Lux, bescheiden te rocken met The Godfathers. En heerlijk nostalgisch te genieten. En Quinten vond het ook best ok.

Noot: zopas besliste de gemeente Herenthout om de gedateerde zaal Lux nieuw leven in te blazen en om te vormen tot een moderne podiumzaal.

1 opmerking:

Unknown zei

Goed dat je het inkomkaartje nog hebt Ivo ....
Als ik dit verhaal vertel aan jongere collega's, dan kijken ze me aan met ogen vol ongeloof, maar inderdaad, veel groepen die je daar opsomt heb ik ook allemaal in zaal Lux gezien!
groetjes,
Wim B.