zondag 18 mei 2008

Verkeersveiligheid versus snelheid

De afstand tussen het centrum van Olen en Noorderwijk bedraagt ongeveer 1 kilometer. Daarbij gaan we er vanuit dat die afstand afgelegd wordt via de hoofdweg die beide dorpen verbindt. In Noorderwijk heet de straat Olenseweg en in Olen, juist, de Noorderwijkseweg. Al jaren wordt er, ook hier, veel te snel gereden door de auto’s. Op het lange, kaarsrechte gedeelte worden snelheden tot 90 en zelfs 100 km per uur gehaald. Richting Noorderwijk volgt dan een verraderlijke bocht, waarvoor en –na enkele zijstraten liggen. Naar Vlaanderens model wordt de weg over de volledige lengte gekenmerkt door lintbebouwing. Tel daarbij nog een fietspad dat niet vrijliggend is, maar wel op sommige plaatsen door paaltjes afgescheiden is van de rijweg en je kan je een beeld vormen van de verkeerssituatie. Zeker als je weet dat er ook nog een zebrapad is waar vele schoolkinderen moeten oversteken. Tot op heden was de toegelaten snelheid op het traject 70 km per uur. Driewerf hoera, na gezamenlijk overleg van beide betrokken gemeentebesturen werd beslist om de maximum snelheid terug te brengen tot 50 km per uur. Een stap(je) in de goede richting, dat vindt ieder weldenkend mens die de verkeerssituatie ter plekke kent en een beetje genegen is. De goedkeuring van de snelheidsverlaging op de Herentalse gemeenteraad zou dan ook slechts een formaliteit zijn… Maar wat vernemen we daar?
Lijst Dedecker (LDD): “Ik vraag me af waar dit naar toe gaat, als aan deze snelheid, de snelheid blijft dalen, dan rijden we binnenkort achteruit (sic)”.
De LDD werd gesteund door het Vlaams Belang. Een eigen interpretatie van de voorrang van rechts in het verkeer.

Geen opmerkingen: