donderdag 8 november 2012

Amazing

Ook al heb ik Astrid Bryan niet ontmoet, mijn bezoek aan de Boekenbeurs was toch ‘amazing’. De themadag ‘De Naakte Journalist’ leek me aantrekkelijk genoeg om een werkdag voor een verlofdag in te ruilen. Ik was benieuwd of de vierde macht zich aan de aangekondigde zelfkritiek zou durven te onderwerpen. Liesbeth Van Impe, politiek hoofdredacteur van Het Nieuwsblad, hield een goed onderbouwd mea culpa-betoog. Ze pleitte openlijk voor meer dossierkennis bij de journalisten, minder haastwerk en meer respect voor politici die het aandurven ‘hun telefoon af en toe niet op te nemen’. Mevrouw Van Impe kon op mijn appreciatie rekenen. Dat gold ook voor ene Frederik Deswaef wiens kind het magazine Story bleek te zijn. Hij mocht een these verdedigen met de ietwat provocerende titel ‘de Standaard is de grootste concurrent van Story’. Spraakvaardig ontmaskerde de man mijn krant die gaandeweg opschuift in de richting van zijn blad. Zelf kan ik de vergelijking niet maken, maar enige bezorgdheid maakt zich sindsdien meester van mij. De hoofdvogel op deze journalistendag werd echter afgeschoten door de immer kritische journalist Walter Zinzen (foto). Zijn exposé, getiteld ‘Ze zijn zo lief voor de N-VA’ beloofde vuurwerk en zo geschiedde. Ragfijn bewees hij zijn stelling dat de media de publieke opinie niet maakt, maar ze alleen maar volgt. En zo worden trends, of het nu gaat om sporthelden of politici, versterkt. Het beste voorbeeld vandaag is uiteraard Bart De Wever.
Walter Zinzen: "Die haast totale afwezigheid van onderzoeksjournalistiek gaat gepaard met een buitensporige aandacht voor de N-VA en haar voorzitter, die alom geprezen wordt als "de beste debater", maar wiens uitspraken vrijwel nooit op hun waarheidsgehalte worden getoetst."
De zaal, gevuld met vele studenten Journalistiek, trakteerde de spreker op een langdurig applaus. Wat een contrast met Siegfried Bracke, die weerwerk mocht bieden, maar ‘die het probleem niet zag’. Hij vond dat de Vlaamse journalisten ‘goed bezig zijn’ en dat het in het buitenland (Wallonië?) allemaal veel erger is. Verbazingwekkend. Amazing.

Geen opmerkingen: