vrijdag 11 oktober 2019

Bladblazer


In de straat verderop woont een man, die van zodra de herfst nog maar van ver in zicht is en de eerste bladeren vallen, dagelijks met de bladblazer in de weer is. Ik zie hem nu ook al lang weer bezig, in ware paracommandostijl, herriemakend ten oorlog met – godbetert – gevallen bladeren. Gelukkig woon ik niet helemaal vlakbij. Zijn aanpalende bewoner wordt er knettergek van. Die komt dan al eens troost bij me zoeken. Samen begrijpen we het niet. En Dirk Draulans, de huisbioloog van Knack, al evenmin. Hij vraagt zich ook af wat er toch mis is met afgevallen bladeren. “Ze voeden een bodem, zodat hij geen kunstmatige meststoffen nodig heeft. Ze worden gerecycleerd door prachtige beestjes als pissebedden die het natuurlijk afval verteren en omzetten in meer pissebedden. Die worden vervolgens gegeten door tuinvogeltjes, waarvan een deel de voeding vormt van rovertjes als sperwers. Afgevallen bladeren zijn een essentieel onderdeel van de ecologische voedingscascade in onze tuinen, die kan gezien worden als een natuurlijke vorm van wat wij circulaire economie noemen en tegenwoordig zo koesteren omwille van haar milieuvriendelijkheid.” Helaas zal deze argumentatie bij de bladblazende medemens letterlijk en figuurlijk in dovemansoren vallen. Zijn instrument – indien op benzine – kan tot meer dan 100 decibel aan lawaai veroorzaken. Zelf heeft de man gehoorbescherming op, maar tot ver in zijn straat terroriseert hij de medebewoners. Ik hoor het nog net in mijn tuin. Naast de geluidsoverlast is een bladblazer hoogst vervuilend. Amerikaans onderzoek toonde aan dat één uur bladblazen, aangedreven  met een tweetaktmotor, gelijkstaat met de ozon-uitstoot van een autorit van 1100 mijl (1770 km) met een Toyota Camry bouwjaar 2016. Tweetaktmotoren zijn bovendien erg vervuilend. Dat komt omdat de brandstof wordt samengesteld door benzine en olie te mengen. Die olie brandt dan ook samen met de benzine op. Dat geeft die kenmerkende uitlaatgassen én geur. Door die olieverbranding zit de uitstoot vol met fijnstofdeeltjes. Genoeg redenen om de bladblazer niet te gebruiken, lijkt mij. In mijn tuin liggen herfstbladeren allerhande, maar evenzeer voorjaarsbladjes van de magnoliabloemen. En soms waaien die tot bij mijn aanpalende buren. En die grommen ook over vallende bladeren. Ik hoop van harte dat niemand van hen het in het hoofd haalt om een bladblazer aan te schaffen. 

Geen opmerkingen: