zaterdag 22 april 2023

De Draaischijf

Naast mij op de passagierszetel lag het boek De Draaischijf van Tom Lanoye.  Het was aardedonker en de pletsende regen scheen in de koplampen. Ik had die vrijdagavond toch maar voor de wagen gekozen voor mijn bezoek aan de bibliotheek. En net nu op weg naar huis, op het eigenste moment, werd ik vergezeld via Radio 1 door een lovende bespreking van hetzelfde boek. Spoiler alert, dacht ik. Maar vooral veel zin om zeer tegen mijn gewoonte in mij als verwoed non -fictie lezer te verdiepen in een roman. Maar ja, niet zomaar een roman. De Draaischijf stond op de short list van de Boon, de Vlaamse literatuurprijs 2023. En bovenal was deze historische roman het werk van de alomgeprezen en gelauwerde Tom Lanoye. Ik maakte wel enig voorbehoud omdat het thema (theater, collaboratie, Tweede Wereldoorlog) mij niet bepaald aansprak, maar ik wou de gevierde schrijver een kans geven. Tot op vandaag heb ik immers veel respect voor de kritische pen die Lanoye onverdroten hanteert in zijn geëngageerde columns. Hij blijft de politieke rechterzijde glansrijk over de hekel halen. Waar is overigens de tijd dat wij samen op de barricaden stonden? In zijn Antwerpen stonden we zij aan zij – en hij met zijn partner – destijds aan het Justitiepaleis met Agalev te betogen voor of tegen ik weet al niet meer wat. Droeg hij toen al een gekleurd brilletje en een opvallend pak? Hij klampte zich letterlijk vast aan zijn partner René Los die openlijk voor onze groene partij opkwam. Ik heb De Draaischijf uitgelezen. Literair verfijnd, dat wel, maar inhoudelijk niet op mijn lijf geschreven. Daarom ga ik nu voor een ander boek van de Boon short list: Wat we toen al wisten: de vergeten groene geschiedenis van 1972. Ik weet nu al dat Geert Buelens de verdiende winnaar is.  

 

Geen opmerkingen: