zaterdag 29 april 2023

Bij-zaken

 

Foto 1: bijenzwerm
Foto 2: imker in actie

Gisteren was een bijzondere dag. Een werkdag waarbij de hoofdzaak de bijzaak werd. Of bijna toch. Bij wijze van spreken. En van handelen. Deze eerste zinnen verraden wie of wat centraal staat in dit verhaal. Dus blijf erbij. Het begon eigenlijk eergisteren toen we rond de avondklok van vijven plots iets vreemds zagen hangen in onze voortuin (foto 1). De natuurkenner in mij wist al snel dat een grote bijenzwerm een tijdelijke verblijfplaats had uitgekozen in de magnolia. Hoe hiermee om te gaan? Optie 1: uit de buurt blijven en wachten tot de hele zwerm vanzelf wegvliegt naar een andere bestemming. Optie 2: een imker contacteren om de zwerm te komen ’scheppen’. Daar moest ik niet lang over nadenken. Helaas kon mijn vriend Guy, imker-hobbyist – niet in bijberoep (knipoog) - niet komen maar hij zou zijn netwerk aanspreken. Ik wachtte tevergeefs tot gisterenmiddag en op gevaar af dat optie 1 spontaan in werking zou treden nam ik het heft in handen. Niet letterlijk, zo bijdehand ben ik ook weer niet. Ik belde een aantal imkers tot iemand opnam. Imker Johnny was toevallig in de buurt en kwam graag dadelijk langs. De man klom onbeschermd op een trapladder maar kwam net iets te kort om de tak langs boven af te knippen. Omdat hij in Herentals woonde besloot hij om wat werkmateriaal te halen. Nog geen uur later kon hij tot de actie overgaan. Hij beklom zijn eigen langere trapladder om met een spray flacon met water de bijen te vernevelen zodat ze dichter op de tros gaan (foto 2). Vervolgens besteeg hij zijn trapladder met kap over het hoofd en knipschaar in de hand om de tak met de bijenzwerm behoedzaam af te knippen en ermee naar beneden te komen. Daar schudde hij de zwerm de omgekeerde korf in. De enkele honderden (van de zeer vele duizenden exemplaren) bijen die naast de korf gemikt werden kregen nog uren de kans om uit eigen beweging in de korf te kruipen. Dat zou nog tot bij valavond duren en ook dan bleven enkelingen hardnekkig rondvliegen en de geur in de boom verkiezen boven de bijenkorf. Intussen waren buren toeschouwers geweest en een nieuwe buur die ook imker bleek te zijn kwam monsteren of het niet om zijn bijen ging. Of die van zijn maat van ook al in de buurt. Bleek dat een bijenzwerm fel gegeerd is in de imkerwereld. De regel geldt dat de imker die eerst ter plaatse is mag scheppen en de zwerm mag meenemen. Ik heb imker Johnny zichtbaar blij gemaakt. En hij mij. Wat een unieke thuiservaring: het was heel nabij maar nu is het helemaal voorbij. 


Geen opmerkingen: