zaterdag 8 april 2023

Tori en Lokita


De werkweek was heavy geweest maar toch zou de vrijdagavond er nog een laagje bovenop leggen. Op het programma stond de viering van het 30-jarig jubileum van onze plaatselijke 11-11-11 groep. Weliswaar met een jaar vertraging – dankjewel Covid – want we stonden in 1992 aan de wieg van 11.11.11 Noorderwijk. Na mijn ernstige ziekte 5 jaar geleden ben ik niet meer aangehaakt maar mijn hart en vriendschap gaat onverminderd uit naar deze actie en de die hards die nog steeds elk jaar op stap gaan voor dit nobele initiatief. Ik fietste dan toch maar als ‘gast’ naar het voormalige lokale zwembad – nu een mooi feestzaaltje – om deze speciale verjaardag met een gratis filmvoorstelling bij te wonen. ‘Tori en Lokita’ is een Belgische film uit 2022 van de gebroeders Dardenne. De film beschrijft op aandoenlijke wijze het harde vluchtelingenleven van het tienermeisje Lokita en de nog jongere Tori. Wanneer ze elkaar ontmoeten groeit er een mooie vriendschap en proberen ze samen te overleven. De film laat niemand onberoerd. Ik ben aangenaam verrast dat er toch een vijftigtal mensen zich de moeite getroosten om hun week af te sluiten met een thema dat zo zwaar op de hand is. Zouden er dan toch nog veel Gutmenschen bestaan? Jazeker, want ik herken veel gezichten en maak graag een praatje met sommigen van hen die ook al jaren sociaal geëngageerd zijn en zich het lot van onze medemensen in het Zuiden aantrekken. De avond geeft me weer balsem voor de ziel en moe maar tevreden fiets ik huiswaarts. Wie weet haak ik toch nog terug aan bij de 11-11-11-ers?





Geen opmerkingen: