zaterdag 18 april 2009

Nieuws in het buitenland

Ik had mij afgezonderd van het nieuws van de wereld. Een zelftest. Zou ik mij hier op mijn vakantiebestemming eventjes, een weekje maar, kunnen afsluiten van wat er op politiek en maatschappelijk vlak in dit beperkte tijdsbestek zou afspelen? Een ware marteling werd het. Een zelfkastijding want de hotellobby bood internetverbindingen voor luttele euro’s. En in mijn hotelkamer hoefde ik maar op de knop van het TV-toestel te drukken om een nieuwszender te ontvangen. BVN zond zelfs het Nieuws op Eén uit. Rechtstreeks. Dat weet ik omdat ik mijn nieuwsstaking na drie dagen opgaf. Toen hoorde ik dat Ludo Dierckx overleden was. En zag ik Mieke Vogels verklaren waarom overwegend vrouwen voor Groen! stemmen. En mannen voor Dedecker volgens hemzelf en een onderzoek. Ik spoedde mij naar de hotelreceptie, surfte naar meer duiding en vernam bovendien dat Italië gebeefd had en mijn favoriete voetbalclub gewonnen. In mijn thuisstad Herentals waren geen onlusten uitgebroken en verder speurwerk op het wereldwijde net leerde me dat dat ook niet in de rest van mijn land het geval was. Ik had het gevoel terug up to date te zijn. De gedachte dat ik het nieuws onder controle had maakte me bepaald rustig. Ik dronk een jarra (halve liter pils) voor de dorst gevolgd door een baraquito (koffie met likeur) voor de gezelligheid. En om mijn vakantiegevoel te completeren nam ik er een Spaanse krant bij. Dat was echt genieten in Tenerife.

Geen opmerkingen: