dinsdag 19 februari 2019

De bakker van Kos



Hulde aan Dionysis Arvanitakis, beter bekend als de genereuze bakker van Kos. Hij overleed zopas op 77-jarige leeftijd. Ik kreeg hem een paar jaar geleden in het oog toen de mondiale vluchtelingencrisis op zijn hoogtepunt was. Vanuit SyriĆ« en Afghanistan kwamen vluchtelingen via de nabijgelegen Turkse kust het kleine, Griekse toeristeneiland Kos binnen. Dionysis Arvanitakis, een plaatselijke bakker en zelf als kind ooit uitgeweken naar AustraliĆ«, had intussen goed geboerd. Na zijn terugkeer van Down Under had hij voorzichtig een eerste bakkerij geopend en op vandaag runde hij samen met zijn familie wel zeven bakkerijen. De Griekse bakker kon het leed van de migranten niet aanzien en besloot om zijn groot hart te laten zien. Hij stroopte de mouwen op en bakte elke dag meer dan 100 kg brood, aangevuld met croissants en zoetigheden, om te verdelen onder de vluchtelingen. Het verhaal van deze Gutmensch raakte me en bracht herinneringen naar boven over het eiland Kos. Samen met mijn vrouw – die toen nog mijn vrouw niet was – verbleef ik er eind jaren 80 gedurende 3 weken. We hadden een eenvoudig hotel aan de rand van Kos-stad geboekt. Het ontbijt bestond uit brood met sinaasappelconfituur. De eigenares deed niks anders dan zuur kijken, herinner ik me. Maar we hadden de tijd van ons leven. Een schril contrast met de migranten waar toen nog geen sprake van was. Het Griekse eten – van tzatziki en moussaka tot souvlaki en dolmades met zoete baklava (pleonasme!) achterna - in de talrijke restaurants was spotgoedkoop. Fruit kochten we ook al voor bijna niets van een ambulante kar. In een familiaal cafeetje dronken we koude huiswijn of bestelden we de plaatselijke specialiteit, yoghurt met honing, hartelijk aanbevolen door de Grieks-orthodoxe priester die er stamgast was. Voorts herinner ik me dat je niet blootvoets in de zee kon gaan omdat zee-egels niet van toeristen houden. Dat natuurlijke sponsen (sponzen is ook correct) uit de zee als souvenir verkocht werden. En dat we tot zover mogelijk het eiland doorfietsten. Kos staat bekend als een fietseiland. Niettemin scheerden horden toeristen ons rakelings voorbij op brommers of quads en in huurauto’s. Daar had ik flink de pest in. Maar zoals mijn (reis)partner toen al zei – en nog 1000x zou herhalen in ons verder leven – ‘maak je er niet druk om , het haalt allemaal niks uit’. En gelijk heeft ze. Maar nog altijd kan ik het niet laten. 


Geen opmerkingen: