Groot nieuws uit onze voorraadkast. De
gebruikelijke vegan chocopasta van Boerinneke heeft er concurrentie gekregen
van de veel populairdere pot Nutella. Het Italiaanse merk van fabrikant
Ferrero is een klassieker aan de Belgische ontbijttafel. In België worden
jaarlijks 13 miljoen potten Nutella verkocht, wat neerkomt op 35.616 per dag.
In bijna 1 op de 2 huishoudens komt de pot op tafel, in 78% van de gevallen bij
het ontbijt. Dat zijn 24 potten per minuut. Maar de voorbije jaren kreeg
de pasta veel kritiek omdat Ferrero veel palmolie gebruikt. Dat is een
verzadigd vet dat de chocopasta een gladde textuur geeft, maar het is slecht
voor de gezondheid omdat het het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk
vergroot. Onder maatschappelijke druk maakte Ferrero pas vorig jaar bekend wat
er in hun iconische pot hazelnootpasta zit. Hou je vast: liefst 50% suiker, 20%
palmolie, 13% noten en de rest is melkpoeder en cacao. Tamelijk ongezien is de
waarschuwing van de kwaliteitsmanager bij Ferrero die zelf tot matig gebruik
aanmaande. "We raden een portie van
15 gram aan, ongeveer een koffielepel." “Maar”, voegde hij er haast
verontschuldigend en ten overvloede aan toe “we maken nu eenmaal een
genotsproduct, geen dieetproduct.” Een dunne boterham met een dikke laag
Nutella is dus ten zeerste af te raden. Los van de gezondheidsrisico’s staat
Nutella natuurlijk ter discussie voor het massaal ontbossen om
palmolieplantages aan te leggen. De palmolie van Nutella komt voornamelijk van
Maleisië en Indonesië, maar ook uit Brazilië, Guatemala en Papoe-Nieuw-Guinea. Inheemse
bomen moeten plaatsmaken voor de oliepalmen en die ontbossing bedreigt
verschillende diersoorten, waaronder de orang-oetan - die vooral thuis is in de
regenwouden van Borneo en Sumatra. Het destructieve karakter van palmolie wordt
nog geaccentueerd doordat het een lange weg aflegt, voor het vermomd als
shampoo, margarine of Nutella in de kast belandt. Eerst van de plantage naar de
persmolen, dan naar de raffinaderij en vervolgens naar de consument, per
vrachtwagen, schip, trein en vliegtuig, over de hele wereld. Na de oogst en de
persing moet de olie zo snel mogelijk vervoerd worden, omdat de kwaliteit snel
vermindert. En dan hebben we het nog niet gehad over kinderarbeid, maar ook
andere werkgerelateerde problemen zoals uitbuiting, onveilige
werkomstandigheden en inbreuken op de mensenrechten. Zara
(9 jaar) krijgt 1 euro per uur en werkt 11 uur per dag, zes maanden per jaar.
Ze plukt, net als tienduizenden van haar leeftijdsgenoten, hazelnoten in een
regio langs de Zwarte Zee in het noorden van Turkije. Aan het einde van het
schooljaar vertrekt zij met haar hele familie naar de regio om aan het werk te
gaan. Ze mist daardoor enkele maanden school. Jammer. Het is onwaarschijnlijk
dat je je boterham kunt besmeren met Nutella zonder hazelnoten die door
kinderhanden geplukt zijn. En toch. Er is beterschap op komst.
Ferrero heeft in haar Gedragscode een “zerotolerancebeleid” met betrekking tot
kinderarbeid ingeschreven en heeft beloofd zich in te zetten voor het
beschermen van kinderrechten in zijn hele leveringsketen. Op het vlak van
palmolie heeft het bedrijf zich geëngageerd om alleen nog gecertificeerde
duurzame (en traceerbare) palmolie te produceren. Ik sta meestal nogal
argwanend tegenover mooie beloftes van grote ondernemingen. Meer en meer wordt
aan greenwashing gedaan. Maar na al het negatieve over de Nutella-fabrikant,
moeten we ook het positieve aanstippen. En dat komt uit onverwachte en
onverdachte hoek. Zowel Greenpeace als WWF beschouwen Ferrero momenteel als een
van de progressievere organisaties inzake palmolieaankoop. Beide organisaties
erkennen dat Ferrero goed werk doet door de leiding te nemen in de zoektocht naar duurzame,
fair trade-oplossingen voor het probleem van ontbossing door palmolieproductie.
Ziedaar de verklaring waarom Nutella zijn herintrede heeft gedaan in onze
voorraadkast. Maar het verhaal is nog niet ten einde. Met spanning wacht ik op
de chocopasta van het – eveneens Italiaanse - voedingsbedrijf
Barilla, vooral bekend als producent van spaghetti en aanverwante producten.
Het bedrijf heeft aangekondigd de concurrentie met Nutella te willen aangaan en
zo rond deze tijd een chocopasta op de markt te brengen op basis van
zonnebloemolie. Barilla benadrukt dat zijn chocopasta 10% minder suiker bevat,
alleen van Italiaanse hazelnoten gebruik maakt en uitsluitend beroep doet op
cacao van duurzame boerderijen. Ik kijk reikhalzend uit naar de Crema Pan di
Stelle. Intussen smeer ik Nutella in een dun laagje en een forse laag van
Boerinneke.
zondag 24 februari 2019
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten