woensdag 17 april 2019

Brief aan Anuna en Kyra


Petje af voor jullie engagement. In navolging van jullie grote voorbeeld, het Zweedse meisje Greta Thunberg, zijn jullie er al in geslaagd om 14 klimaatmarsen met succes te laten plaatsvinden. Week na week krijgen jullie bezorgde landgenoten op de been, weliswaar de laatste keren met minder volk. De aasgieren van klimaatontkenners en zogenaamde ecorealisten maken gewag van een hype die stilaan voorbij is. Neen, Anuna en Kyra, het betreft hier geen hype en al zeker niet van voorbijgaande aard. Het is een lastige waarheid, een inconvenient truth, maar wel één – of we het willen of niet – waar we blijvend mee geconfronteerd worden. Niet dat ik jullie moet overtuigen, helemaal niet, maar ik wil jullie wel een hart onder de riem steken en een pluim op de hoed. Het zijn jullie namelijk die de dreigende klimaatverandering op de politieke agenda hebben gezet. Dat is voorwaar een huzarenstuk. En ik kan het weten: zelf ben ik – samen met steeds meer groene geestesgenoten – er niet in geslaagd om het milieu – en bij uitbreiding het klimaat – als een absolute politieke topprioriteit naar voor te schuiven. Reeds 35 volle jaren – zowat het dubbel aantal van jullie levensjaren – ben ik, overal waar het kon en kan, klimaatmaatregelen aan het bepleiten. Consequent tegen de stroom invaren, het is een lastige karwei. Soms heb ik wel eens getwijfeld aan het nut van mijn engagement, maar nooit heb ik opgegeven. Ook niet wanneer hoongelach mijn deel was. Zo werd ik uitgelachen wanneer ik als groen gemeenteraadslid, pakweg reeds 25 jaar geleden, al pleitte voor de bouw van windmolens. “Jij heb precies een slag van de molen gehad”, was de korte, vernederende repliek. De geesten waren niet rijp en leken dat ook niet te worden. Nog maar een vijftal jaar geleden begon ik over grasdaken en daktuinen. Reacties lieten niet op zich wachten. “Hoe ga je die koeien op het dak krijgen?” en “Zie je me al met mijn grasmaaier naar boven klauteren?” Ik zag er de humor (soms wel en soms niet) van in. Andere voorbeelden zijn legio. Het lijkt wel of met jullie acties plots het inzicht over (een groot deel van) de bevolking neergedaald is. Dat is jullie grote verdienste. Hou jullie acties nog even vol. Zorg er mee voor dat het klimaat hét verkiezingsthema wordt. De volgende regeringen moeten in het thema van klimaatverbeteringen staan. Laat hen niet los. Het is nu of nooit. En nooit is geen optie. Mijn partij is er klaar voor.

Met nimmer aflatende milieugroet,  

Geen opmerkingen: