woensdag 27 februari 2008

Smog-snel-weg

Een week en een dag geleden, om 19u04. Ik reed op het rechterrijvak van de E313 tegen de maximum toegelaten snelheid van 90 km per uur en bevond me net voorbij de afrit Grobbendonk richting Antwerpen. Constant haalden auto’s me in. Nu werd ik voorbijgereden door liefst 3 terreinwagens op rij. Alle negeerden ze de maximum snelheid, en niet een klein beetje. Links van ons ter hoogte van de middenberm lichtte een gigantisch elektronisch bord het cijfer ‘90’ op. Op het zelfde moment hoorde ik via de autoradio dat er dezer dagen meer mensen met longproblemen in het ziekenhuis belanden. Zouden terreinwagenbestuurders ook naar het radionieuws luisteren?
Drie uur later, om 22u04. Ik passeerde dezelfde plaats op de E313 in de omgekeerde richting. Uit de radio kwam het bericht dat de snelheidsbeperkingen ten gevolge van de smog maar een zeer beperkte invloed hebben. “Enkel in een strook van 250 meter langs de snelweg”, opperde iemand. “En dat het veel beter is om roetfilters te plaatsen in dieselwagens”, wist een specialist van het VITO. Dat het misschien nog beter is om beide (en nog andere) maatregelen te combineren, vergat de man te vermelden. De nieuwslezer gaf nog mee dat het smogalarm morgenvroeg om 6 uur opgeheven zou worden, maar dat in de loop van de nacht de borden zouden worden omgedraaid. Ter hoogte van Herentals-Industrie gebeurde dat al om 22u14. In volle smogspits. De smogwaarden zouden zelfs de volgende dag nog te hoog zijn. Maar toen reed Koning Auto al lang weer op volle snelheid rond.

Geen opmerkingen: