zondag 5 oktober 2008

De kermis wordt leger

Groenen hebben een geweten. Dat is geweten. Daarom trad Magda Aelvoet af als minister in de paars-groene regering wanneer er wapens richting Nepal vertrokken. Om maar iets te noemen. Hoewel. Met wapens hebben we het moeilijk. Zelfs op de kermis. Zo speelt mijn geweten op telkens ik de speelgoedkramen vol zie hangen met revolvers en geweren, sabels en dolken. Natuurlijk is het nep, al valt het steeds minder op. Onze kinderen hebben dat soort speelgoed nooit gekregen. Ze hebben er nooit om gevraagd. Opgevoed als keurige pacifistjes hebben ze ook nooit aan de schietkraam gestaan. En op de draaimolen zaten ze nooit in de oorlogstank. Politiek correct. Ze zouden zelfs netjes rechts rijden in de botsauto’s. Van botsauto’s was op de Herentalse septemberkermis voor het eerst dit jaar trouwens geen sprake. De populaire kermis vertoonde grote gaten. Ja, de klad zit er ferm in. Eerder stonden op de foor van deelgemeente Morkhoven amper 3 kramen. Het was een teken aan de wand. Je kan dan ook geloven dat ik mijn hart vasthoud voor de kermis in mijn eigen Noorderwijk. Even dacht ik eraan om contact te nemen met het Cremlin te Aalter. De plaatselijke burgemeester, tevens minister van Defensie, heeft een oplossing voor het tanende kermiswezen. Om zijn eigen kermis op te leuken liet hij een heel militair défilé aanrukken. De militaire politie was aanwezig met een demostand inclusief politiemotor. Verder: een oefenstand van de Marine, een militaire ziekenwagen voor eventuele gewonden en extramilitaire versterking voor de brandweer tijdens de jaarlijkse opendeurdag. Voor nog meer ambiance zorgde een Seaking helikopter die speciaal overvloog. Er werd zelfs een F-16 gespot in het Aalterse luchtruim. Hoewel hierover enige twijfel was, gezien de hoge snelheid van het toestel. Minister De Crem, die zijn voorganger André Flahaut constant onder vuur nam omdat hij het leger inzette als zijn propagandamachine, zag er ditmaal geen graten in. “De F-16s moeten toch hun vlieguren halen en dan kunnen ze beter iets nuttigs doen’, sprak zijn woordvoerder. Tja, een kermis opvrolijken is inderdaad nuttiger dan bombarderen in Afghanistan. Enfin, ik belde dan toch maar niet met het Cremlin om te informeren naar het militaire kermispakket. Mijn geweten, weet je wel? Misschien had ik de Minister van Milieu maar eens moeten bellen.

Geen opmerkingen: