vrijdag 10 oktober 2008

De opvolger

Het is dus Hans geworden. Hans Van den Eynden volgt Kris Peeters op voor Groen!Open in de gemeenteraad van Herentals. Daar ging heel wat speculatie van de pers aan vooraf. De pers – en bij uitbreiding de hele lokale politieke wereld – werd al verrast bij de aankondiging van het afscheid van Kris. Niemand had een flauw vermoeden die laatste dinsdag van augustus dat het zijn laatste gemeenteraad was. Zelfs de grote opkomst van zijn partijgenoten deed geen belletjes rinkelen. Hijzelf nam zijn oppositierol nog ter harte als in zijn beste dagen. Daarbij schoot hij de ene pijl af na de andere. En bijna altijd was het raak. Voor het publiek was het genieten. Al duurde de raad daarmee tot over middernacht. Voordat de burgemeester de zitting sloot vroeg Kris nog een laatste keer het woord. Daarbij haalde hij papieren zakdoekjes tevoorschijn en al ‘professioneel’ afscheidnemend deelde hij ze rond ‘voor het geval de emoties te groot zouden worden’. Burgemeester, schepenen en raadsleden wisten niet wat ze zagen en hoorden. De nog aanwezige pers evenmin. Nauwelijks bekomen van het breaking news begonnen de perslui al te vissen naar een opvolger. Dat was onbegonnen werk omdat we besloten hadden nog niets te verklappen. Bovendien gingen ze ervan uit dat de opvolger zich onder de groene aanwezigen moest gezocht worden. En net nu waren we met zovelen als eresaluut aan Kris en om verder de nacht in te trekken met hem. En net nu was de echte opvolger er toevallig niet bij wegens vakantie. Ikzelf kreeg ook de vraag of ik terug zou komen. “Alleen om te komen kijken en luisteren”, sprak ik naar waarheid. Ik had geen zin om de aandacht naar mij te trekken. Die aandacht kreeg ik toch in het dorpsblad. Aan het eind van het gemeenteraadsverslag stond : “Wie hem (Kris Peeters, nvdr) nu in de gemeenteraad gaat vervangen: we stelden de vraag aan Ivo Briers, maar deze heeft geen ambities”. Zonder franjes geformuleerd, maar gelogen is het niet. Ik ambieer geen mandaat meer. Maar des te meer wil ik mijn schouders blijven zetten onder de partij in Herentals om ze een nieuw elan te geven en om onze mandatarissen met raad en daad bij te staan wanneer ze de nood ertoe voelen.

Geen opmerkingen: