dinsdag 6 januari 2009

De S(s)tandaard is groen

Dat De Standaard, een Vlaamse kwaliteitskrant*, eindelijk – zij het rijkelijk laat - ontdekt heeft dat het ‘leefmilieu’ belangrijk is, kunnen we alleen maar toejuichen. Het lijkt wel alsof algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch (foto) met de komst van het jaar 2009 het ‘groene’ licht heeft gezien. In zijn eerste commentaarstuk pakt Vandermeersch onder de titel ‘Belangrijkste strijd van de wereld’ uit met een vurig pleidooi om maatregelen te nemen voor het voortbestaan van onze planeet. Hij ziet – volkomen terecht overigens - in dat de economische en de politieke crisis van voorbijgaande aard zijn, maar de klimaatcrisis helaas niet. Het siert Vandermeersch bovendien dat hij deze inzichten koppelt aan het engagement om in zijn krant ‘vanaf dit jaar meer systematisch aandacht te besteden aan het milieu, de opwarming van de aarde en de duurzame ontwikkeling’. Meteen voegt de Standaard de daad bij het woord. Een groen ecolabel - zo heet het – vergezelt artikelen die het ecologisch bewustzijn aanscherpen en die oplossingen aanreiken voor de klimaatproblematiek. U begrijpt het, ik kon mijn enthousiasme nauwelijks verbergen toen ik dit las – naast het logo zelf – in de colofon van de eerste weekendkrant van het nieuwe jaar. Met een jubelende zwaai sloeg ik de bladzijde om. Daar, op blz. 52, vond ik een paginagrote advertentie voor Spotter, een soort van elektronische Koopjeskrant. De auto die je zoekt, staat op Spotter.be. Net wat je zocht. En op geblokte letters SPOTTER drie foto’s van grote auto’s waaronder een 4x4 inclusief zandkorrels. Tja, dacht ik, snel omdraaien naar blz. 54 en 55. Op twee volle pagina’s wordt de Dakarrally tot in de details belicht. ’t Zal wel nodig zijn want de Dakarrally wordt gereden in…Argentinië. Nu ja, het is de tijd van goede voornemens en we geven Peter en zijn krant graag wat krediet, al hoop ik dat deze valse start niet de standaard zal zijn. Vandaag was er al beterschap. Dus hulde. Welke krant of tijdschrift volgt?

*Informatie voor pakweg de Nederlandse lezers

Geen opmerkingen: