maandag 9 maart 2009

25 jaar werknemer (deel 1)

Vorige vrijdag was een gewone werkdag, en toch ook weer niet. Ik was exact 25 jaar werknemer, en al die tijd bij dezelfde werkgever, en toch ook weer niet. Op 6 maart 1984 kon ik aan de slag met een stagiair-bediendencontract bij de multinational Métallurgie Hoboken-Overpelt in Olen. Het bedrijf, kortweg MHO, behoorde tot de Société Générale en droeg een koloniaal verleden mee. De voertaal bij het hogere kaderpersoneel verliep nog deels in het Frans. Een Bureelhoofd die zichzelf graag wat opblies sprak bij voorkeur te pas en te onpas de taal van Molière. In die tijd was het respecteren van de hiërarchische lijn uiterst belangrijk. Een arbeider gedroeg zich onderdanig tegenover een bediende die op zijn beurt het gezag erkende van een eerstaanwezend Bureelhoofd en daarboven het Bureelhoofd tout court. Ik werd tewerkgesteld op de afdeling Aankomsten en Verzendingen. Op korte termijn leerde ik alle vervoersdocumenten invullen nodig voor het versturen van de metalen die als eindproduct de Olense site verlieten. Koper in draad- en andere vormen, nikkelsulfaat, arseentrioxide, cobalt oxydes en poeders, germanium en silicium. Het waren de voornaamste producten waarvoor ik transport regelde zodat ze hun eindbestemming zouden kunnen bereiken. In 1992 muteerde ik naar de Aankoopdienst. Intussen veranderde ook de naam MHO in Union Minière en korte tijd zelfs in Acec-Union Minière. Die laatste naam heeft niet lang standgehouden. Misschien omdat Acec klinkt als ‘à sec’ wat ‘platzak’ betekent. Vandaag werk ik nog steeds als aankoper van alles wat een bedrijf draaiende houdt, uitgezonderd de grondstoffen zelf. Eerst voor de ganse Olense fabriek die ondertussen weer een nieuwe naam kreeg, Umicore. In 2003 muteerde ik naar de afgestoten Koperafdeling die tijdelijk Umicore Copper heette. De koperactiviteit werd korte tijd later een zelfstandig bedrijf dat onder de naam Cumerio – een anagram van Umicore – ging varen. Vorig jaar werd Cumerio door haar grootste concurrent Norddeutsche Affinerie te Hamburg overgenomen. En zopas werd beslist dat de gezamenlijke koperactiviteiten zullen plaatsvinden onder de naam Aurubis. Volgt u nog? Hoewel ik nu in 25 jaren amper van stoel gewisseld heb staan er al vele namen van werkgevers op mijn teller. En dan te weten dat men hier in de buurt nog altijd over ‘tfabriek van Olen’ spreekt. Al van in de tijd dat Walter van den Broeck het nog niet in zijn boeken had geschreven. Ik kan er zelf ook een boek over schrijven…

Geen opmerkingen: