vrijdag 8 maart 2019

Mijn nummerplaat


Het aantal gepersonaliseerde nummerplaten in 2018 is verdrievoudigd ten opzichte van 2017, las ik in de krant. Dat de prijs halveerde tot 1.000 Euro zal het succes grotendeels verklaren. Voor alle duidelijkheid: zelf heb ik geen gepersonaliseerde nummerplaat en ik heb het ook nooit overwogen. Of misschien heb ik er wel één. Mijn nummerplaat – merk op hoe ook ik me helemaal met mijn auto vereenzelvig – begint met de letters PUB gevolgd door enkele willekeurige cijfers. Met enige zin voor fantasie zou ik kunnen stellen dat de lettercombinatie verwijst naar mijn auto als gezellig cafeetje. Het zou ook ludiek kunnen aangeven dat mijn autootje maar een PUBer is tussen de veelal grotere wagens. Enfin, allemaal te ver gezocht. Ik heb niets met mijn nummerplaat en ben al blij dat ik ze uit het hoofd ken. Dat gaat niet op voor onder anderen de pakweg 5.900 Belgen die in 2018 hun favoriete nummerplaat kozen. Die bestaan – naast een beperkt aantal keurige burgers – uit voornamelijk patsers – wegegoïsten -  en voorts zakenlui, flauwe grapjassen, sexisten en zelfverklaarde emotionele familiemensen. Een bloemlezing: op kop de BATMAN-1 van de tot Batmobile omgebouwde zwarte Volkswagen Scirocco. Opvallend veel Porsches gespot met ‘agressieve’ kentekens als GRRR, FCUK-OFF, CATCH-ME, GEHAAST, NO-TIME en VROOOOM. En natuurlijk kunnen BADBOY en RAMBO niet ontbreken. Stuk voor stuk hardrijders op het uiterst linkse rijvak die tegen te hoge snelheid mij voorbijscheurden. En jammer genoeg nooit een politiewagen met kenteken IKPAKJE in de buurt. Eerlijk is eerlijk: naast de macho-kentekens zoefde ook een witte Porsche Cayenne met de neutrale nummerplaat NR-PLAAT mij voorbij. Aan het andere eind van het kentekenspectrum kwam ik de ‘zachte’ nummerplaten tegen. Dan klinkt het zeemzoet LIEVEKE, SCHATTEKE, SUSKE, POEPIE en BABY. Nog een stapje verder en je komt bij SEKS-069. En een dame in een knalrode Ferrari noemt zichzelf RACEMUIS. Zakenlui durven met een bestelwagen WAF-WAF rond te rijden, ten minste als ze zichzelf een dierenspeciaalzaak noemen. Of wat de denken van groothandel in groenten en fruit Claessens te Antwerpen? Acht vracht- en bestelwagens rijden met nummerplaten BANAAN, WORTEL, RODEBIET, PREI, SELDER, AJUIN, ANANAS en BROCCOLI doorheen het land. ‘Mensen herkennen ons erdoor en dat komt de zaak alleen maar ten goede’, verklaarde de zaakvoerder. En hij betreurde dat APPEL niet meer vrij was omdat een Range Rover ermee aan de haal is, maar zijn volgende voertuig zou beslist  een AARDBEI zijn. (Nog) onder het mom van humor - categorie zelfspot - kwam ik grapjassen tegen met BENTLEY op een Twingo of TRUT op een Fiat bolhoed. En wie haalt het in zijn hoofd om met HIHIHI en HAHAHA rond te toeren? Als mensen ons voorbijrijden, gaan er heel vaak duimen omhoog', getuigde het eigenaarskoppel fier in een krant. 'Al die glimlachjes rond ons, dat is het geld meer dan waard.' Tja, ik kan er dan wel niet bij met mijn hoofd, maar dat is ook niet nodig. Elk diertje zijn pleziertje. En elk baasje zijn nummerplaat.


Geen opmerkingen: