vrijdag 29 maart 2019

Ikea en ik


Ik geloof dat ik zopas voor het eerst naar (de) Ikea ben geweest. En het is me niet eens tegengevallen. Tot voor kort dus heb ik deze Zweedse winkelketen angstvallig vermeden. Wellicht wederom principieel en bevooroordeeld, zoals ik een gloedhekel heb aan multinationals die lokale, regionale of zelfs nationale bedrijven de markt uitprijzen. In het geval van Ikea komt daarbij dat ik een kluns ben met twee linkerhanden die alleen weet wat hij kapotgemaakt heeft en niet wat hij ooit gerepareerd heeft. Ik mag dan wel geen handige harry zijn, gelukkig gaat mijn echtgenote geen meubelbouwpakket uit de weg. Ze overtuigde me dus na zoveel jaren om haar te vergezellen naar (de) Ikea. Met de nodige argwaan en kritische blik stapte ik de winkeltempel binnen. Het viel me dadelijk op hoe netjes en geordend de woonketen was ingericht. Haast alle bezoekers volgden de ‘long natural path’ zodat je niet op tegenliggers botste. Wanneer iedereen in dezelfde richting gaat, heb je niet de indruk dat er te veel volk aanwezig is. Mooi gezien van (de) Ikea! Wat me ook opviel was dat hele keukens, woon- en slaapkamers waren uitgestald, ongetwijfeld om meer gezelligheid te creëren en vooral om aan te zetten om de hele display met kussentjes en vaasjes tot knuffels toe aan te schaffen. Weer mooi bekeken van (de) Ikea.  En dan is er natuurlijk het restaurant. Een ware voltreffer. Schijnbaar is één van de populairste producten… het ontbijt. Honderden ontbijten gaan dagelijks over de toonbank. Ik laat me vertellen dat veel mensen alleen daarvoor naar (de) Ikea komen. Het succes is vooral te danken aan de superlage prijzen. Ontbijten voor letterlijk enkele euro’s, lunchen voor minder dan 10 euro. Ik bestelde Zweedse vegetarische balletjes met tomatensaus en risotto voor een prikje en het smaakte alsof het duurder was. Met een gevulde maag zochten we verder wat we nodig hadden. Daar waar in mijn perceptie Ikea-meubilair nogal krakkemikkig was, bleek dat in de realiteit van degelijke kwaliteit. Ik noteerde gedwee wat mijn vrouw beviel en beval. ’s Anderendaags werd het van thuis uit computergewijs besteld. Handige harriët mag haar mouwen opstropen voor de montage. Zelf blijf ik zitten met een positiever gevoel over (de) Ikea dan mij lief is. Wie weet ga ik er binnenkort wel ontbijten.

Geen opmerkingen: