zaterdag 16 augustus 2008

De schaduw van de stad (2)

Dat Noorderwijk de gedwongen fusie met Herentals na meer dan 30 jaar nog niet verteerd heeft is natuurlijk een loopje met de waarheid. Het zijn alleen nog een aantal oudere die-hards die het oude spel van de Belgische politiek, ook wel wafelijzerpolitiek genoemd, in eigen gemeente willen toegepast zien. Met andere woorden, voor elke euro die in Herentals geïnvesteerd wordt, moet een euro naar Noorderwijk komen. Erger nog, sommige van deze oude lieden hebben kritiek op elke euro die in Herentals gespendeerd wordt. Gelukkig is het een uitstervend ras. Ik woonde nog maar pas in Noorderwijk toen ik een sterk staaltje ‘eigen volk eerst’ avant la lettre beleefde. Het was bij mijn eerste rondgang van deur tot deur voor de 11.11.11-actie. Ik belde aan en een oudere man stak zijn hoofd door de halfopen deur. Na mijn gebruikelijke uitleg kreeg ik de volgende vraag: “Is ’t voor Herentals of voor Noorderwijk?” Ik moest even slikken en zei daarna: “’t Is niet voor Noorderwijk en ook niet voor Herentals, ’t is voor de arme kinderen in Afrika”.

Geen opmerkingen: