donderdag 4 juni 2009

De pastoor met het losse handje

Momenteel beperkt mijn nieuwsopzuigingsvermogen zich tot alles wat met de verkiezingen te maken heeft. De rest van het wereldnieuws, hoe belangrijk ook, interesseert mij plotseling slechts matig. Zelfs het feit dat mijn favoriete voetbalclub SK Lierse nog altijd aan de slag is in een eindronde om alsnog naar eerste klasse te promoveren. Het is voor mij van wereldbelang en toch kan ik er mij door de nakende verkiezingen niet op focussen. Ander nieuws ontgaat mij helemaal of het moest zijn dat er een passagiersvliegtuig van de radar verdwijnt. Of wanneer er in het naburige Olen, gemeente van mijn roots en mijn hart, iets gebeurt dat de nationale krantenpagina’s haalt. Dat is uiteraard hoogst uitzonderlijk, maar ziehier wat zich plaatsvond het voorbije weekend. Het gebeurde in de marge van het ondertussen succesrijke muziekfestival Gladi-olen (heeft u ‘em?). De plaatselijke KWB-afdeling drijft sinds enkele jaren mee op het succes met de organisatie van een heuse Music and Love Parade. Ik heb de stoet nooit gezien, laat staan er aan deelgenomen, maar ik stel er mij een resem traag rijdende open vrachtwagens bij voor die jongeren vervoeren en/of in vervoering brengen met luide muziek (en liefde?). Tot hier nog niks heel abnormaals, hoewel ik mij dit soort evenementen meer met grootsteden dan met plattelandsdorpen associeer. En net daarom liep het mis. Toen de stoet aan de plaatselijke kerktoren voorbijtrok, kraaide de haan van de pret of van de pijn. Dat is nog niet duidelijk. Maar de priester onderbrak zijn misviering en kwam met gezwinde tred en priestergewaad naar buiten gestapt. Het kwam tot een onvriendelijke woordenwisseling met de feestende massa waarbij de dorpsherder de organisatoren herinnerde aan de afspraken dat het lawaai al hoorde opgehouden te zijn. Waarop een jonge onverlaat een vreemd argument bovenhaalde. “Breek uw kerk af”, riep de jongeman. Het huis van God afbreken, dat liet de pastoor niet over zich heen gaan. Hij verkocht de snaak een felle mep. Gelukkig kwamen omstaanders tussen om een gevecht in regel te voorkomen. De pastoor was echter bereid om het spel eerlijk te spelen, want zo verklaarde hij achteraf “toen nam ik mijn bril af om de man de kans te geven terug te slaan”. Alleszins een vreemde variant op het bijbelse wangaanbod. Natuurlijk had de dorpspastoor onmiddellijk spijt van zijn los handje, maar ten gronde had hij het gelijk aan zijn kant. Dat moesten de organisatoren toegeven, want hun parade was ten slotte te laat vertrokken. Niettemin was het kwaad geschied. En zo stonden in het katholieke dorp Olen de katholieke priester en de katholieke KWB als vijanden tegenover elkaar. Even later hervatte de pastoor de misviering en predikte er de vrede en de verdraagzaamheid. En dat was ook de boodschap van de Music and Love Parade van de KWB.

Geen opmerkingen: