zondag 19 mei 2019

Er zijn er die beweren...

De klimaatspijbelaars, die ik ten volle steun, zeggen vrank en vrij hun gedacht. En dat hoort zo. Zeker jongeren moeten spontaan hun mening uiten. Ongenuanceerd en bevlogen. En het is ook nog eens ‘verstandige klap’ ook. Zoals bijvoorbeeld het genadeloos tegen de schenen trappen van de – voor hen – vorige generaties. Kortweg de volwassenen van vandaag. De klimaatjongeren beschuldigen hen er van om in hun levensstijl te weinig of geen rekening te houden met de gevolgen voor het klimaat. En dat dus de rekening aan de jongeren gepresenteerd wordt. Welnu, daar valt wat voor te zeggen. Maar ik – en samen met mij de groene partijgenoten – voel mij niet aangesproken. Reeds 35 jaar draag ik het groene gedachtegoed uit en daarmee een milieu- en klimaatvriendelijke levensstijl. Tegen de stroom in. Maar steeds consequent. Wat ik toen reeds verkondigde, is – helaas – nog razend actueel. Ten bewijze diep ik – o nostalgie – één van mijn geliefde tekstjes op van de begindagen van de groene partij, toen nog Agalev. We spreken van begin jaren 80 van vorige eeuw Oordeelt u zelf of het de tand des tijds heeft doorstaan.
er zijn er die beweren dat de groenen overal tegen zijn
·         vóór leefbare steden en dorpen
·         vóór zuinig gebruik van grondstoffen en energie
·         vóór creatieve werkgelegenheid en productiewijzen
·         vóór rechtvaardige verdeling van arbeid, inkomen en goederen
·         vóór veilig verkeer en goed openbaar vervoer
·         vóór vrede en ontwapening
·         vóór eerlijke informatie en echte inspraak
·         vóór de eigen dorpsschool
·         vóór kleinschalige winkels en bedrijfjes
·         vóór de bescherming van de zwaksten, kinderen, bejaarden en zieken
·         vóór niet-commerciële vrijetijdsbesteding
·         vóór schone lucht, zuiver water, natuurbescherming en landschapszorg
·         vóór wat meer rust en stilte
kortom vóór een menswaardige, vrije samenleving, zonder uitbuiting, machtsmisbruik of geweld
ben jij daar misschien tegen?



Geen opmerkingen: