donderdag 23 mei 2019

Noodzakelijke klimaatmaatregelen

Wie zijn/haar oren dezer dagen openhoudt, weet het alvast wel. ‘De noodzakelijke en dringende klimaatmaatregelen’ worden door de meeste niet-groene partijen in de kiem gesmoord. Van extreem-links tot extreem-rechts, op de Groenen na, wordt wat goed en nodig is voor het klimaat met allerhande drogredenen van de tafel geveegd. Zo wordt het voorstel van de zogenaamde ‘vliegtaks’ al onmiddellijk uit de lucht geschoten. Een frontvrouw van de N-VA argumenteerde dat we ‘de hardwerkende Vlaming toch niet zijn vliegvakantie, eens per jaar, gaan afpakken’. En dus laten we iedereen het te goedkope vliegen van sommigen maar financieel bijpassen in plaats van de vakantieganger enkele euro’s te laten opleggen. Ander voorbeeld: de  pakweg meer dan 400.000 salariswagens – maak het onderscheid met bedrijfswagens – die elke dag mee verantwoordelijk zijn voor het ‘fileleed’. Tussen haakjes: kunnen we haast stoppen met de overkwalificatie van deze benaming alsook van o.a. ‘verkeerschaos’ en ‘sneeuwellende’? Van kwalitatieve taaldevalutatie gesproken. Als aanschuiven in een comfortabele auto (lekker verwarmd, favoriete muziek op de achtergrond, GSM en koffiebekertje binnen handbereik) al ‘leed' veroorzaakt, dan rijst de vraag welke woorden er nog gebruikt kunnen worden om échte ellende aan te duiden. Die van verkeersslachtoffers of asielzoekers bijvoorbeeld. Tragedie? Ramp? Het fileleed, dus, aanpakken door het afschaffen van de salariswagens, daar zijn andere partijen niet moedig genoeg voor. Willen we eindelijk eens alle werknemers met (uitsluitend) euro’s in plaats van auto’ verlonen? Andere maatregel om de files op te lossen: het rekeningrijden. Afgevoerd wegens het zogenaamd ontbreken van een ‘draagvlak bij de bevolking’. Perfecte drogreden. Heeft iemand ooit een ‘draagvlakberekening’ gemaakt? Laten we het maar op een gebrek aan politieke moed houden. Overigens was en is er ook geen draagvlak voor het verhogen van de pensioenleeftijd. Vreemd dat deze maatregel dan toch zonder blikken of blozen werd ingevoerd. De aangekondigde ‘betonstop’ om de verrommeling van het Vlaamse landschap eindelijk aan te pakken wordt ook al op de lange baan geschoven. Idem voor de Vlaamse boskaart. En nog voor ik goed en wel kon juichen voor het statiegeld op drankverpakkingen schoot de N-VA ook deze milieumaatregel aan flarden. Het anti-groene beleid van de uittredende regering(en) steekt schril af tegen de verhoging van de tarieven voor het openbaar vervoer en de elektriciteit. Die verhogingen werden verkocht als noodzakelijke hervormingen. Terwijl wat echt nodig is, niet wordt gedaan. Kan u nog volgen?     

Geen opmerkingen: