zaterdag 25 mei 2019

Ik stem groen


Het zal je wellicht niet verbazen: ik stem 3x groen. Zowel op de Vlaamse lijst, als federaal en voor Europa zal ik het bolletje kleuren van alle groene kandidaten om hun engagement te waarderen. En omdat ik een volmacht heb van mijn hoogbejaarde vader zal ik dat zelfs tweemaal doen. Daarvoor zal ik fietsen van het ene kieslokaal naar het andere, van mijn dorp naar zijn dorp. Maar dat is niet erg, integendeel. Zondag is een hoogdag voor de democratie. Ik weet wel dat niet iedereen er zo over denkt. Na de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2018 bleek dat in steden als Gent en Antwerpen 13% van de kiezers niet of blanco had gestemd. In sommige Brusselse gemeenten was dat zelfs 20 tot 25% en ook in Wallonië, in steden als Charleroi en Luik, deed bijna een kwart van de kiezers niet mee. De afkeer van ons politiek bestel is groot. Ik begrijp het wel, maar kan het niet goedkeuren. Zonder uitzondering zijn het mensen die, al dan niet uit eigenbelang, veel verwachten van de politiek. Overigens, alles is politiek. Daarom zijn alle mensen per definitie geïnteresseerd in de – grote of kleine – politiek. Helaas beseffen velen het niet. Of zijn hun verwachtingen niet ingelost. Nochtans zouden ze hun hoop kunnen stellen op vele partijen in ons land, van extreem-links over het midden tot extreem-rechts. Alle hebben ze een programma en standpunten waar de kiezer zich al dan niet kan in vinden. Maar wie kan beweren dat hij/zij geen interesse heeft in bv. de klimaatverandering, het milieu, de sociale zekerheid, het pensioen, de mobiliteit, de migratie, de zorg enzovoort? Het gaat je aan, iedere dag opnieuw. Daarom kies ik bewust voor de partij die mijn bekommernissen het meest ter harte neemt. Groen is uitgesproken de partij die zich het meest in de strijd zal werpen tegen de klimaatverandering en voor het milieu. De enige partij die een groeieconomie niet als fetisj beschouwt. De economie is er voor de mensen, de mensen zijn er niet voor de economie. Daarenboven bekommeren de groenen zich voor diegenen die het meest behoeftig zijn, in weerwil van wat politieke tegenstanders beweren. Een sociale en milieuvriendelijke partij, dat is waar ik ook voor sta. Wie kan daar eigenlijk tegen zijn? Jij toch ook niet? 

Geen opmerkingen: