donderdag 2 mei 2019

Paardenbloemen


Laten we het eens over seks hebben. En over paardenbloemen. Voordat uw fantasie op hol slaat, het betreft hier het seksleven van de in deze tijd van het jaar veel voorkomende gele bloempjes. Ze worden – geheel onterecht – nog te vaak gezien als onkruid. Trouwens, onkruid bestaat niet. Het zijn planten of bloemen die daar groeien waar je het niet graag hebt. Een landschap met paardenbloemen is niet alleen idyllisch mooi, maar ook nuttig. Insecten worden gelokt voor het stuifmeel en de nectar. Koeien, schapen en geiten gebruiken ze als medicijn. Konijnen en reeën zijn er dol op en ze zijn ook eetbaar voor de mens. Dat laatste moet ik alvast nog uitproberen. Maar ik stop af en toe om langs de weg enkele paardenbloemen uit te steken om er mijn tam konijn mee te voederen. En of het diertje het lust. Terloops blijf ik me afvragen waar de paardenbloem haar naam vandaan haalt. Een verklaring is dat paarden deze bloemen niet versmaden. In weiden waar paarden grazen blijven ze dan ook langer staan. Zelf spraken wij in onze jeugd over ‘pisbloemen’. En – herinner ik mij nu – over ‘suikerij’. Maar de paardenbloem is nog gezegend met tal van andere volksnamen: beddenpisser, molsla, leeuwentand, paardensla, paardenstek, hondesalade, melkwied, melkblom, ganzetongen, henselbladeren, kruidkoek, oorringen, papenkruid, kaarsjes, kettingbloem, konijnengroen, pluimpje, schurftbloem, stuiver, velrijs, wilde cichorei, uitblazertjes, zevendistel, zuurdistel, canckerbloem en brievenbesteller. Verwar de paardenbloem echter niet met het biggenkruid dat er erg op gelijkt. Maar genoeg wetenswaardigheden. We zouden het over seks hebben. Het moet gezegd: de meeste paardenbloemen doen niet aan seksuele voortplanting. Ze vormen dus gewoon zaad zonder bevruchting. Noem het een vorm van onbevlekte ontvangenis. Bij paardenbloemen in Zuid-Limburg – en enkel daar in Vlaanderen want wel in Zuid-Europa – in de regel gebeurt wel bevruchting. Een verklaring hiervoor is nog niet gevonden. De wondere wereld van de natuur geeft lang niet al zijn geheimen prijs.

Geen opmerkingen: