woensdag 14 november 2007

Mijn lekkende veranda

Het gebeurt hoogstzelden dat Herentals een plaats krijgt op de nationale, politieke krantenpagina’s. Wanneer zelfs een kwaliteitskrant hiervoor plaats ruimt, is er gehaaid wat aan de hand. Twee lokale verkozenen maken samen de overstap bekend naar de Lijst Dedecker. Guy Paulis, ex- schepen, verlaat de Open-VLD. Niet verwonderlijk, want in zijn politieke leven is hij altijd onderweg. Een soort ongeleid projectiel, dat op vergaderingen veelal afwezig is en onverwacht opduikt. Hij wandelt met besliste tred en rechte rug door de stad, met als hoofddoel ‘in beeld te zijn’. Zo stond hij ook zo veel mogelijk als houten klaas op allerhande foto’s in de lokale en regionale pers. Inhoud en visie, laat staan consistentie, behalve groene aversie, is deze palingpoliticus geheel vreemd. Of het moet zijn dat hij altijd resoluut de kant kiest van Middenstand en Industrie. Om die reden stapte Christine Schaut vorig jaar in de politiek. Als mede-zaakvoerder van een verandabedrijf koos ze tot mijn verrassing voor de SP.a. Na een mega-campagne werd ze verkozen, maar ze laat nu weten dat ze haar sociaal-economische ei binnen de partij niet kwijt kan. En dat ze geen ruimte krijgt van burgemeester Jan Peeters. Dat laatste zal wel kloppen. Had ze mij maar even om raad gevraagd, ik had haar met plezier gewaarschuwd voor Jan ‘Napoleon’ Peeters. Ik leerde haar kennen toen ik haar zaak binnenstapte omdat ik een veranda wou laten aanbouwen. Toen was ze nog vriendelijk. Nu mijn veranda gebouwd is, al enkele jaren overigens, is haar toon veranderd. Ik bel haar nog geregeld omdat er een waterlek is. Ze heeft al 9x beloofd dat ze een hersteller gaat sturen en de laatste maal kreeg ik te horen dat het lek niet van de veranda afkomstig kan zijn. Jammer dat ze politiek en beroepsvakmanschap niet gescheiden houdt. Nu heeft ze zich wellicht wel eens geschoffeerd gevoeld door mij. Op een verkiezingsdebat liep ik haar bijna letterlijk tegen het lijf. Ik zat plots niet verlegen om een grapje en zei botweg dat ik haar nu wel beu gezien was. Als ze een slang geweest was, zou ze vervaarlijk gesist hebben. Ze had geen antwoord klaar. Ik verklaarde me nader. “Ik heb je kop vandaag al 6 keer zien hangen.” Ik vrees dat ik haar ‘service na verkoop’ sindsdien echt mag vergeten. Enfin, ze rukt haar politieke stuur naar rechts en gaat het programma van Dedecker verdedigen. Nu nog een programma.

Geen opmerkingen: