woensdag 28 november 2007

Kopbrekens over hoofddoeken


Le vieux CVP est arrivé. Ik zag het in de ogen van Anne Martens. Tot tranen toe bewogen drukte de dochter van onze ex-premier op het ‘JA’-knopje en zorgde zo mee voor de goedkeuring van het verbod op het dragen van een hoofddoek door het Gentse stadspersoneel. Tegen haar zin, tegen haar principes, maar voor de partijtucht. Kopbrekens over hoofddoeken. Het doet me denken aan Inge Vervotte. Ik hoorde haar als beloftevolle politica in dezelfde zin zeggen dat ze pro het gemeentelijk stemrecht voor migranten was maar dat het beter was om het toch maar niet toe te kennen. Een tsjevenstreek dus. Als dochter van een oppertsjeef deed Anne Martens dan ook wat kon worden verwacht. Ik ben tegen maar ik stem voor. Nog een andere tsjeef keurde in de Gentse gemeenteraad ook tegen zijn geweten mee het verbod goed. En dan is er nog zuster Monica. Voor haar werd een andere oplossing uitgewerkt. Zij mocht zich onthouden. En daar voelde ze zich uiteraard goed bij. Alhoewel ze tegen was. De parallel met mijn eigen ervaring als ex-gemeenteraadslid is makkelijk te trekken. Mijn tussenkomsten vanuit de oppositie werden quasi altijd unaniem door de christelijke meerderheidsleden afgekraakt. In de openbare zitting. Maar nog maar net was de zitting gesloten of één of andere tsjeef kwam me zeggen dat ik ‘eigenlijk wel gelijk had, maar dat ze het toch niet in het openbaar konden zeggen’. Een schrale troost. Tot ik eens zei dat ik alleen nog gelijk wou krijgen in het bijzijn van de pers. Dat was te veel gevraagd. Maar terug naar het hoofddoekendebat in Gent. Het zou niet netjes zijn om alleen de CD&V, partij van de religieuze symbolen, aan de schandpaal te nagelen. Ook de liberalen hebben boter op het blote hoofd. De partij van de vrijheid en het vrije initiatief. Hallo meneer? We mogen zelfs niet kiezen hoe we eruit wensen te zien. Diezelfde liberalen sloegen enkele jaren geleden de groenen bont en blauw om de oren met het verwijt dat ze ‘betuttelend’ waren. Regelneven noem(d)en de liberalen de ecologisten. Is het nu niet net omgekeerd? De wereld op zijn ongesluierde kop.

Geen opmerkingen: