zondag 23 december 2007

De smogalarmsnelheid van Dedecker




Ik reed netjes 90 km per uur op de autosnelweg 313. Gewone verkeersborden wezen me op die maximum toegelaten snelheid. Maar ook indrukwekkende, oplichtende, elektronische borden gaven aan dat ik geacht werd me te houden aan de snelheidsbeperking ten gevolge van het smogalarm. Dat deed ik dan ook. En met mij nog anderen. Maar nog veel meer anderen dachten er anders over. Velen reden 100, 110 of gewoon 120. Iemand reed 125. De smogalarmsnelheid van Jean-Marie Dedecker. Deze verkozene des volks reeds zich tegen deze snelheid weer fraai in het nieuws. Het fijnstof vloog in het rond en meneer de volksvertegenwoordiger illustreerde zijn eigenzinnige interpretatie van een politieke voorbeeldfunctie. Hij moest trouwens op tijd zijn voor de regeringsverklaring van Verhofstadt. Een paar minuten eerder vertrekken had hem deze boete kunnen besparen. Maar dat zal hem een zorg zijn. Hij is fier op zijn gedrag en zal met de glimlach betalen, laat hij ons weten. Zoals hij dit jaar al een tiental boetes heeft betaald, voegt hij eraan toe. Rijgedrag aanpassen? Ah, neen. "Als ik me overal aan de snelheidslimiet zou houden, moet ik twee dagen congĂ© nemen om nog ergens op tijd te geraken.” Dat is de attitude van de heer Dedecker. De wet is de wet, maar niet voor Dedecker, die alles veil heeft voor Koning Auto. Extra baanvakken, zelfs verdiepingen op autostrades, en 160 km per uur toelaten ’s nachts. Laat Dedecker aan de macht komen en we gaan nog wat zien. Zou hij dan ook willen dat de burgers aan ZIJN wetten hun laars lappen? Het was overigens relaxed en veilig rijden tegen 90 km per uur. Maar dat is geen punt voor Dedecker (die zich overigens laat rijden). Evenmin dat het smogalarm een milieumaatregel is. Dat staat voor Dedecker toch maar gelijk aan een pestmaatregel. Ik vind het eerder een dwergmaatregel. Zeker toen ik de mist zag opsteken en de lucht een dikke, ongezonde pap zag worden… net nadat het smogalarm werd opgeheven.

Geen opmerkingen: