zondag 30 december 2007

Koe 80 en ik hebben een probleem

Net voor mijn vertrek had ik thuis op de website van de bibliotheek nog even gecheckt dat ‘Koe 80 heeft een probleem’ van Dirk Barrez aanwezig was. Dat was zo en 18 minuten fietsminuten later stond ik voor het boekenrek en stelde met grote spijt vast dat het exemplaar ontbrak. Ik kon amper een vloek onderdrukken en droop af. Ik bedacht mezelf en ging toch nog even checken op één van de computers in de bibliotheek zelf. ‘Exemplaar aanwezig’. Het zal toch weer niet waar zijn, dacht ik. Een maand of wat geleden kon ik het boek ‘Geesten van het avondland’ van VRT-journalist Rudi Vranckx niet ontlenen omdat het zoek was. Het werd op een lange lijst van nog andere kwijtgeraakte boeken genoteerd. Ik besloot naar de balie te gaan om mijn probleem duidelijk te maken. “Hoe heet dat boek?” vroeg de volumineuze vrouw met pikzwart geverfd haar achter de desk op norse toon, nadat ik de titel al had genoemd. Voor de tweede maal zei ik “Koe 80 heeft een probleem”. Ze tikte op haar pc “Coup tachtig hee”. Ik onderbrak haar en zei tot tweemaal toe: ‘Koe, koe, het dier’. Zonder iets te zeggen herbegon ze “Koe tachtig hee”. “Tachtig in cijfers” onderbrak ik haar weer. “Hoe, tachtig in cijfers”, repliceerde ze. “Koe zoals het dier en dan het cijfer 80”, verduidelijkte ik. Ze keek op alsof ik haar enerveerde. De wanhoop nabij verhief ik mijn stem: “Koe 80 heeft een probleem”. Het klonk veel te hard in de bibliotheek. In de leeszaal keken sommigen op. Het klonk ook alsof de corpulente dame zich achter haar desk persoonlijk aangesproken wist. “Tja, het is een boek met een rare titel”, zei ik verontschuldigend. Ze scheen het gevonden te hebben. Althans op haar computer. “’t Zou er tussen moeten steken”, zei ze me kurkdroog. “Dat is het juist”, zei ik. “Het steekt er niet tussen”. Ze maakte aanstalten om op te staan. Ik maakte al rechtsomkeer om haar te volgen. Ineens viel mijn oog op een rekje met een tiental boeken tussen de desk en de ingang. “Hier staat mijn boek” zei ik licht euforisch. “Oh ja, hier staan de nieuwe boeken om ze wat in het oog te laten springen”, was haar antwoord. Ik was te verbouwereerd om nog wat te zeggen, pakte het boek en ging er als met een schat mee vandoor. Nog voor ik er een letter in gelezen had was het voor mij al een memorabel boek. In het echt verwijst de titel naar een moderne boer die als een bedrijfsleider door het glas zijn productiehal ziet, maar meer naar de gegevens op zijn computerscherm kijkt. En daar leest hij dat koe nummer 80 een probleem heeft. Ze is niet volledig gemolken geraakt door de robot. De koe staat symbool voor de agro-industrie die de auteur hekelt. Een aanrader. Alleen is voorzichtigheid geboden wanneer je een boekhandel of bib binnenstapt.

Geen opmerkingen: