zondag 30 december 2007

Water op de feesttafel

1 mens op 6 (of in totaal ongeveer 1,1 miljard mensen) heeft geen zuiver drinkwater met de dood van 4 miljoen mensen per jaar tot gevolg. Om de 15 seconden sterft 1 kind wegens geen of onzuiver drinkwater en slechte hygiëne. Het geeft te denken wanneer we dezer dagen onze knieën onder de rijk gevulde feesttafelen schuiven. Ik had vroeger de gewoonte een affiche van 11.11.11, meestal met een uitgemergeld, zwart kindje, naast het Kerstmenu op tafel te zetten. Voor sommige tafelgenoten was het iets te controversieel voor de tijd van het jaar. En dus verhuisde de affiche bij wijze van compromis naar de buffetkast waar ze nog duidelijk zichtbaar was. Wellicht omdat er ook bij mij door de jaren heen de scherpste en meest rebelse kantjes af zijn gegaan, blijven de 11.11.11-affiches op Kerstavond nu al een tijd gewoon in de schuif. Op tafel stond dit jaar de waterkan van Music For Life. Ik had ze gekocht in het poepchique winkelcentrum langs de Antwerpse Meir. Van contrasten gesproken. De kinderen waren zo blij met de waterkan dat ze smeekten om bij het Kerstmaal water uit de kan te mogen drinken. Ze vulden de kan met leidingwater en schonken gretig hun glazen vol. Het gaf hun een feestelijk gevoel en mij de gelegenheid om de gasten toch even te wijzen op de waterproblematiek in de wereld. Net op dat moment liep de slotshow van Music For Life op tv. De benefietactie van Studio Brussel ten voordele van het waterprogramma van het Rode Kruis was ook dit jaar een megasucces. Er werd meer dan 3,3 miljoen euro ingezameld. Of hoe Vlaanderen zich ook van haar meest solidaire kant kan laten zien. Vele centen zullen gaan naar het noordwesten van Namibië. Daar, in Kaokoland, wonen de Himba. We kregen beelden te zien van deze Afrikaanse seminomaden op zoek naar water. Met hun kuddes verhuizen ze een tiental keer per jaar om te kunnen overleven. De beelden kleefden aan mijn ribben. Toen draaide ik de knop van de tv om, en ook in mijn hoofd. Ik liet de kurken knallen en schonk de cava uit. Tijd om mijn kritische geest voor even te benevelen.

Geen opmerkingen: