vrijdag 27 juni 2008

Spanje boven

Voor de duur van het Europees Kampioenschap Voetbal heb ik – noodgedwongen – de zwarte pand van onze nationale driekleur omgeplooid. Rood en geel van Wallonië, denk je welhaast in deze communautair geladen tijden. Niet dus. Nu onze landgenoten verstek hebben moeten laten gaan, kies ik resoluut voor Spanje. Voetballand van Barcelona en Real Madrid. Land van tapas en San Miguel. En van cava die de Franse champagne naar de kroon steekt. Alleen op het vlak van dierenrechten zijn het soms nog echte hufters. Mishandelde windhonden halen af en toe het wereldnieuws. En het stierenvechten is legendarisch. Alhoewel het met dat laatste de goede kant op gaat. Steeds meer arena’s worden gesloten. En dat is maar goed ook. Het schiet me te binnen dat ik daar wellicht een kleine bijdrage toe heb geleverd. Want jaren geleden werd ik in Andalusië als toerist herkend en aangesproken om de stierenvechterij van in de arena te komen bijwonen. Ik sprak toen nog geen Spaans, maar in minder dan een minuut had ik wel duidelijk gemaakt dat men bij mij met dat soort voorstellen aan het verkeerde adres was. Toen enkele straten verder een kleine camionette met luidspreker de toeristen ook al naar de arena probeerde te lokken, besloot ik op mijn diervriendelijke élan verder te gaan. Ik hield de chauffeur aan en poogde hem te overhalen zijn activiteiten stop te zetten. Hij keek oprecht verontwaardigd. Mijn vrouw poogde mij daarna ook te overhalen om mijn activiteiten stop te zetten. Maar dit tussen haakjes. Maar Spanje blijft dus mijn favoriete vakantiebestemming (en de koffers staan weer klaar). En mijn favoriete voetballand tijdens het EK. Zondag neem ik het in de finale op tegen Filip De Winter. De verdediger van het blanke ras zag woensdag zijn droom al in vervulling gaan omdat ‘zijn’ Duitsland de Turken uit het toernooi kegelde. Zo kwam er meteen een eind aan de toeterende auto’s en de zeeën van Turkse vlaggen die Europa overspoelden bij vorige Turkse overwinningen. En daar had het VB-kopstuk zich danig aan geërgerd. Ja, hij was er zelfs door geschokt. Op een congres van zijn Duitse rechts-radicale maatjes haalde hij dan maar zelf zijn gekende grove borstel van stal. “We gooien de Turken niet alleen uit het EK, maar ook uit Europa”, keelde hij de menigte toe. “Want wat komt Turkije eigenlijk doen op het Europees Kampioenschap?”, vroeg hij zich nog luidop af. Benieuwd overigens wat De Winter ervan vindt dat Israël altijd aan de Europese kwalifikatiewedstrijden deelneemt. En nog meer voor wie De Winter straks gaat supporteren wanneer België het in de voorronde van het WK tegen Turkije moet opnemen. Misschien voor de scheidsrechter, als die niet in het zwart is…

1 opmerking:

Kris Peeters zei

Suggestie ter correctie van je slotzin: Misschien voor de scheidsrechter, omdàt die in het zwart is.